Hej,
Vår förening har under året gjort tre inköp av jord och annat material till vår crossbana.
Köpen är på 45.000, 23.000 och 45.000, alltså 113.000 kr totalt.
Sätter jag upp detta som en ren kostnad av förbrukningsmaterial så blir det negativa siffror för resultatet i år. Men jag skulle hellre sätta det som en investering om det är möjligt och jag skulle tro att vi inte behöver köpa mer material förrän tidigast 2027, två år alltså.
Ideella föreningar behöver ju inte betala skatt på vinsten, så det blir lite omvänt tänk.
Vi gör ett jättefint år och jag skulle helst att redovisningen till årsmötet återspeglar det.
Tack på förhand!
/David
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Eftersom det rör sig om underhåll av markanläggning så är det ju en typ av förbrukningsmaterial. En tanke är ju att lägga upp det som lager på ett 14-konto och sen plocka fram kostnaden successivt vartefter materialet används till förbättring av banan.
//Carina
Hejsan, @David Vestgöte !
Ja, jag håller med att det inte ser så snyggt ut att lägga upp det som en direkt kostnad. Det finns markanläggningar (1150), där du kan lägga upp en avskrivning på ett par, tre år. I årsredovisningen får du noga förklara att det här är en investering framåt och inte en engångskostnad man tar direkt. Vad tror du om det?
När du skriver av i bokslutet, konterar du:
Kredit 1159: x kr
Debet 7824: x antal kr
Mvh Lena
Precis så tycker jag med
Jag tror jag fick till det. Jag lade in en ny anläggningstillgång på konto 1150 och satte två år som nyttjandetid.
Sen ändrade jag så att betalningen belastar konto 1150 istället för "förbrukningsmaterial" som jag hade tidigare.
Vipps ändrades resultatet i Spiris översikt till mer rättvisande siffor. Och allt ser mer rätt ut, kul!
Var det så ni tänkte?
Ja, det var så jag tänkte.
Lycka till, Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.