Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Antonia E
MEDLEM

Inköp och årsskifte

Hej, behöver lite hjälp, enskild firma. Jag kommer göra ett inköp och betala detta inköp i december men pga lång leveranstid vet jag ej om produkten hinner komma innan årsskiftet, ifall den då inte passar så måste jag returnera den i januari och får ju då återbetalning i januari.  I vilket räkenskapsår hamnar i så fall betalningen respektive återbetalningen? Om återbetalningen hamnar på 2026 års räkenskapsår, räknas det som en inkomst då?

tack på förhand! 

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Om du gör en förskottsbetalning till leverantören så kan du boka det mot 1480 (förskott för varor och tjänster) alternativt 1684 (kortfristiga fordringar hos leverantörer). När sen varan har kommit så krediterar du det balanskontot som du använt och lägger det mot rätt konto i resultaträkningen. På så sätt så får du ingen resultatpåverkan förrän du har fått hem produkten.

//Carina

Förlåt för dum fråga men om dom pengarna ligger i något slags limbo vid årsskiftet, räknas dom som utgifter för 2025 då i årsbokslutet eller räknas dom som vinst för 2025 om ploppar dom tillbaka sen för att jag behöver lämna tillbaka varan? 

Om det ligger på ett balanskonto så är det ingenting som påverkar resultatet. 

När du får varan så bokar du kostnaden genom att kreditera det konto i balansräkningen där du lagt det som en fordran och debitera det konto i resultaträkningen där kostnaden hör hemma. När/om du lämnar tillbaka varan till leverantören så får du en kreditfaktura som du bokför i kredit på det konto där du bokade kostnaden.

Om du får varan innan årsskiftet så hänger det ju lite på vad det är för typ av vara du köpt. Är det något du ska sälja vidare så blir det ju en lagertillgång på konto 14XX och kommer inte heller då att påverka resultatet. Det är lite svårt att svara på något med full säkerhet då jag inte är insatt i din verksamhet eller vad det är för något du köpt och vad det ska användas till.