Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristina_R
MEDLEM

Intäktsföra bruttolöneavdrag på cykelförmån i Lön Smart?

Hej!

Har en kund som har anställda som har cykelförmån som det görs bruttolöneavdag på. Enligt SKV ska bruttolöneavdraget intäksföras och momsas sedan 2023-07-01. Kan man på något smidigt sätt lägga in det direkt vid lönekörningen? (men behöver inte skrivas ut på lönebeskedet) eller måste man komma ihåg att göra det manuellt via en verifikation i Bokföring & Fakturering?🤔

mvh

Kristina Romilson

- sätter siffrorna på plats
  • Lön
6 SVAR 6
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej Kristina! 

Jag tänker att du kan lägga in en eller flera lönearter i standardlönebeskedet för den anställde för att detta ska plockas upp automatiskt vid varje lönekörning framåt. Detta görs via fliken Lön - Återkommande lönerader på den anställde. Vi har ingen färdig löneart för just cykelförmån, men du kan kika i löneartsregistret om du hittar en som passar. Det går utmärkt att kopiera en befintlig löneart och göra egna inställningar. När du gör egna inställningar så har du två olika flikar, så att du även kan justera vilket bokföringskonto du vill ska användas. 

Vi i forumgänget vill önska dig en riktigt fin jul och ett gott nytt år! 🎅
/Ebba

Helena M
NY MEDLEM

Hej, ska man intäktsföra bruttolöneavdrag och momsa det värdet? Hur får man då ihop sin avstämning med bruttolöneavdraget som ska minska lönerna? Det här känns så komplext med cykelförmån och att man ska momsa bruttolöneavdraget? Är det ngn som kan förklara detta lite mer? Helst med exempel på hur ni gör? Tack på förhand!

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Jag gjorde en sökning på FAR Online när det gäller bruttolöneavdraget. Det jag fick fram ser du nedan.

Som jag tolkar det så måste man få fram företagets kostnad för cykeln och använda det beloppet för den delen som ska momsas.

För att få ihop det på lönekörningen så måste du lägga 3 rader på lönespecen förutom bruttolöneavdraget. En med intäkten som ska momsas, en momsrad och sedan en rad som korrigerar ovan två rader så att det blir noll och inte påverkar själva lönen. Dessa tre rader kan du bocka ur så att de inte kommer med på lönespecen till den anställde.

Sammanfattningsvis:

• Bruttolöneavdrag kan användas för att finansiera cykelförmån.
  • Förmånsvärdet ska beräknas utifrån kostnader och värdeminskning.
  • Förmån upp till 3 000 kr/år är skattefri om erbjuden till alla.
  • Moms ska redovisas på företagets kostnad för cykeln, inte bara på bruttolöneavdraget.

Detta följer av Skatteverkets vägledning och HFD:s förhandsbesked om förmånscyklar.

//Carina

Åh tack bästa @CarinaEsp för att du hjälper 😍

Hej, tack för svar! Vi kommer att leasa cyklarna och det ska vara kostnadsneutralt. Då är det två momssatser som gäller - en för servicen och en för hyran inkl försäkring. Men det var bra att höra att det går att lösa direkt i löneprogrammet så då lägger man upp allt där. Ett alternativ är ju att momsa upp allt direkt på leverantörsfakturan när den kommer. Det är dock viktigt att man har samma värden på bruttolöneavdraget och beloppet som momsas upp. Men "blossar" man inte upp omsättningen med denna s k försäljningen? Superkonstigt beslut av SKV ändå? De får ju ett br löneavdrag och betalar en förmån för cykeln.

Är nog bäst att du kollar med Skatteverket om det verkligen ska vara två momssatser på intäkten som ska momsas.

Håller med dig om att det är ett märkligt och ett svårhanterligt beslut. Har inte stött på det själv, men är troligtvis vanligare i storstäderna.