Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Egenforetagare
NY MEDLEM

Kan utbetalning av beslutad utdelning genomföras över ett antal år?

Hej,
jag driver ett fåmansbolag (AB), där alla aktier ägs av ägaren och enbart ägaren är anställd (jag).
På årsstämman i 2025 bestämdes att göra utdelning på X kr från vinsten från 2024.
Kort tid efter årsstämman skedde en stor ändring för företages intäkter, och under 2025 betalades enbart 10% av den beslutade utdelningen ut. 
Under 2026 har än så länge inget av utdelningen betalats ut till ägaren.
Finns det bokförings- eller skattemässiga hinder för att vinstdelningen betalas ut senare under 2026 eller i 2027? Som privatperson har är skatten på vinstdelningen betald till Skatteverket.

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Min tolkning är att utdelningen skulle ha beskattats i sin helhet i din inkomstdeklaration för 2025. Detta eftersom den är beslutad på årsstämman 2025. Jag tolkar det du skrivit som att du har skattat för utdelningen i din deklaration för 2025.

Utdelningen skulle därför ha bokförts i sin helhet. Den del som du inte har tagit ut i kontanter ska ligga som ett lån från aktieägare, konto 2393 eftersom det verkar vara långfristigt. När du sedan betalar ut så debiterar du 2393 och krediterar banken.

Du har möjlighet att betala ut ränta från bolaget till dig på inlånat kapital, men tänk då på att du ska skatta det som kapitalinkomst och bolaget ska lämna kontrolluppgift.

Hej, ditt antagandet är korrekt, för utdelningen är beskattad och betald. 
Det låter som ett bra sätt att hantera den försenade utbetalningen genom att bokföra det som ett villkorat aktieägartillskott på 2393.
Tack för snabbt och tydligt svar!

CarinaEsp
CHAMPION

Du får inte bland ihop lån och villkorat aktieägartillskott. 

Konto 2393 är ett lån från ägare/närstående. Villkorade aktieägartillskott bokas mot eget kapital och syns inte som någon skuldpost i redovisningen. Endast notering i ÅR som visar att det finns villkorade aktieägartillskott i eget kapital.

Hm.. han kan ju, utan problem, boka om den erhållna men ej utbetalda utdelningen (kto 2393) som ett villkorat aktieägartillskott... tappar räntemöjligheten men vinner, som jag tolkar det, ett återställt eget kapital... 

Helt rätt!