Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CW1025
UTFORSKARE

Klarna avgift via Stripe / woocommerce

Hej!

Har sålt en VMB-vara där kunden betalat med Klarna i min woocommerce webshop (VMB varor). Har fått en utbetalning från "Stripe Technol" som är inbetalningen minus avgiften som de tar (Klarna/stripe). Jag använder mig av de betalsätt som finna inbyggt via woocommerce, har inget externt plugin (annat än för swish som har ett eget där avgifter faktureras i efterhand - vilket är det jag bokfört hittills)

Sålde varan den 19 aug och fick utbetalningen från stripe/klarna till mitt konto den 21 aug. Jag har kontantmetoden. Är det något jag behöver tänka på här eller kan jag lägga in allt då inbetalningen kom på kontot?

Såhär står det i woocommerce under mina utbetalningar:

- En betalning på 489,00 kr debiterades.
- Grundavgift (2.99% + 4,00 kr): -18,62 kr
- Nettoutbetalning: 470,38 kr

Jag har koll på hur jag bokför försäljningen i sig, men undrar vilket konto jag ska sätta avgiften under? Är det t.ex. 6060, 6040, 6044, 6064 eller 6069? Gör jag som jag brukar göra så är ju bara diffen samma summa som avgiften. Momskoden är den 2641 eller 2640? Förlåt, är fortfarande nybörjare haha 🙂 

Jag undrar alltså vilken kontokod jag ska använda när jag ska sätta in avgiften + tillhörande moms i konteringen. Jag antar att avgiften ska vara i debet?

Allt gott!
4 SVAR 4
CW1025
UTFORSKARE

Skärmavbild 2025-08-26 kl. 08.10.11.png

Hej

6044 använder du lämpligast för avgiften. Momskontot 2641 är helt korrekt.

/Joachim

Bara för att dubbelkolla, är det korrekt att bokföra på datumet då pengarna kom in på kontot då jag har kontantmetoden eller ska jag göra något på dagen varan blev såld? Har läst lite olika svar på det. T.ex. det är 1-2 dagars fördröjning på när jag får in betalningen på företagskontot mot för när ordern gjorts eftersom stripe/woocommerce skickar pengarna varje dag (+ någon bankdag). 

Hej

För att göra på det mest korrekta sättet så skall du lägga in konteringen Du skcikat med i tråden och byta ut konto 1930 till 1580 på försäljningsdagen. 

När du sedan får betalt så bokför du utbetalningen mot 1580.

/Joachim