Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MEriksson
MEDLEM

Konto för bokföring av sjukvårdsförsäkring

Jag undrar vilket konto som ska användas för bokföring av inköp av en sjukvårdsförsäkring till ett aktiebolag? Är det någon av nedanstående konto eller något annat?

För dig som enskild näringsidkare:
- 7624 Sjukvårdsförsäkring, avdragsgill: För den avdragsgilla delen av kostnaden.
- 7622 Sjuk- och hälsovård, ej avdragsgill: För den ej avdragsgilla delen av kostnaden.

Mvh.

Mats Eriksson

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Normalt så är 60 % av premien på sjukvårdsförsäkringen en skattepliktig förmån vilket då innebär att hela premien är avdragsgill i företaget.

//Carina

Hej Carina,

Eftersom jag inte är någon expert på bokföring är jag lite osäker på ditt svar. Innebär det att jag ska använda konto 7624 för hela beloppet?

/Mats

Hej Mats,

Ja precis. 

Glöm inte att registrera förmånen på lönen.

//Carina

Hej igen Carina,

Eftersom jag inte tar ut någon lön utan tar ut en utdelning en gång om året undrar jag hur jag ska hantera det med tanke på att du påpekar att jag inte ska glömma att registrera förmånen på lönen.

/Mats

Hej,

Då sjukvårdsförsäkringen är en skattepliktig förmån så ska värdet (vanligtvis 60 % av premien) ligga till grund för arbetsgivaravgift och skatteavdrag för den anställde. Om du inte tar ut lön och inte är registrerad som arbetsgivare så bör du registrera dig för det. Det går att registrera sig för säsongsanställda, då behöver du bara lämna in arbetsgivardeklarationen de månader det finns något att redovisa till Skatteverket. Tar du inte ut någon lön så blir det svårt att redovisa ett skatteavdrag, men du kan ta ut en lön som täcker skatteavdraget. Om du gör så tänk då på att det även bör täcka skattekostnaden för den lön du tar ut. 

Som jag tolkar det så har du inkomst från annat håll, då blir det du tjänar från ditt eget företag en sidoinkomst och du beräknar skatteavdraget med 30 % på bruttolönen. Du kan alltså räkna fram så att du inte betalar ut något till dig själv utan endast redovisar bruttolön, förmån och skatteavdrag i arbetsgivardeklarationen. 

//Carina