Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Groogy
MEDLEM

Kontosaldo för högt efter bokföring av insättning från privat konto

Hej!

Jag gjorde en insättning från ett privatkonto till min enskilda firma's företagskonto och försökte sedan bokföra det. Jag har satt 5000 debet på 1930 och 5000 kredit på 1940. Dock i kontosaldo så står det att jag har tagit 6200kr från 1940 vilket jag tycker är konstigt, det matchar inte 25% moms i heller så vet inte var den skillnaden kommit ifrån.

Hur korrigerar jag detta så det bokförs korrekt?

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då pengarna kommer från ett privat konto så skall du boköra detta som en egen instättning (1940 skall inte vara med i konteringen).

1930 Debet 5 000
2018 Kredit 5 000

Misstänker att resterande 1 200 på 1940 evntuellt kan varaa något liknande som skall bokföras om mot 2018 egna insättningar.

/Joachim

Nu vet jag var dem 1200 kommer ifrån, va kostnaden för bolagsverket med registreringen där vilket gjordes från mitt privata konto då företagskontot inte fanns än. 

Så för att korrigera detta och jämna ut saldot på 1940, ska jag bara göra två verifikationer av 2018 kredit med 1940 debet med 1200 och 5000 respektive på rätt datum?

Hej

Helt korrekt gör två verifikationer med 1940 Debet och 2018 på rätt datum och med rätt belopp så blir det dels korrekt och går att följa vad som skett.

/Joachim

Groogy
MEDLEM

Ah nä nu vet jag var dem 1200 kommer ifrån, va kostnaden för bolagsverket med registreringen där vilket gjordes från mitt privata konto då företagskontot inte fanns än. 

Så för att korrigera detta, ska jag bara göra en ny verifikation av 2018 in i 1940 utav 6200 för att balansera ut summorna?