Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
v_makar
MEDLEM

Kopplat skattekonto och nu råder obalans

Jag gjorde i våras en koppling mellan spiris och skatteverket och nu är 1630-kontot inte nollat. se bild om det hjälper 🙂 Vad är problemet?

Skärmavbild 2025-08-18 kl. 10.20.49.pngSkärmavbild 2025-08-18 kl. 10.21.04.pngSkärmavbild 2025-08-18 kl. 10.21.16.png

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Första jag behöver fråga är om saldot på skattekontot är noll på skatteverket. Det kan finnas pengar innestående där eller i vissa fall även en skuld.

Listan med verifikationer säger inte mig mer än att de är bokförda på något sätt dessvärre.

/Joachim

Hej, saldot där är noll, därav min förvirring i vad som hänt vid synkningen. 

Hej

Svårt för mig att svara på utan att kunna se ditt system och ditt skattekontoutdrag dessvärre. 

Du får göra en manuell avstämning av konto 1630 mot kontoutdraget från skatteverket för att identifiera var felet uppstått.

/Joachim

LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

När jag kikar på detta, ser det ut som om momsen har gått in i debet på skattekontot men allt annnat, såsom arbetsgivaravgifter, skatt och preliminärskatt har bara gått iväg i kredit. Så kan det inte vara!

• 1630 är som ett litet bankkonto där skatterna mellanlandar före utbetalning.

Så här ska skatterna på lönen bokas varje månad:

Du får lön. På lönen har du två skuldkonton; 2710 och 2731.

Skulder ökar alltid i kredit. Var skall då dessa skulder ligga, jo i kredit. Bokningen av skatterna på lönen den 25:e varje månad (vi säger juli månad)  blir alltså:

Kredit 2710: x xxx,xx

Kredit 2731: y.yyy,yy

Månaden därpå, ska då detta betalas ut till Skatteverket, men denna skuld ska först mellanlanda på skattekontot 1630.

Det gör man så här:

Per den 1:a månaden eft du fått din lön (alltså 1:a augusti i o m att lönen gick 25 juli) , ska du ta och flytta summorna på 2710 och 2731, såhär:

Debet 2710: x.xxx,xx

Debet 2731: y.yyy,yy

Kredit 1630: x.xxx,xx 

Kredit 1630: y.yyy,yy

Då har skulden flyttats över till 1630 där den ska vaggas tryggt tills du betalar ut. Du ser här att du då tömt 2710 och 2731 och skatterna har hamnat på 1630 där de hör hemma tills du betalat.

Den 12 varje månad (utom i augusti och i januari)  betalar du ut dessa skatter, och då bokar du:

Kredit 1930: x.xxx,xx + y.yyy,yy

Debet 1630: x.xxx,xx + y.yyy,yy

------------------------------------------------------------------------

Preliminärskatt

Den första varje månad ska preliminärskatten bokas i debet och motbokas 1630 i kredit:

Debet 2518: z.zzz,zz

Kredit 1630: z.zzz,zz

Den 12:e när du betalar, bokas betalningen det datumet så här:

Kredit 1930: z.zzz,zz

Debet 1630: z.zzz,zz

----------------------------

Momsen (och här utgår jag  ifrån att du redan gjort en korrekt momsdeklaration):

Den 1:a, den månad som momsen ska betalas, bokar du:

Debet 2650: m.mmm,mm   (om du gått med vinst så att du ska betala ut moms)

Kredit 1630: m.mmm,mm

Den 12:e (eller 26:e) när du betalar ut momsen, bokar du:

Kredit 1930: m.mmm,mm

Debet 1630: m.mmm,mm

-----------------------------

Jag kan inte se att du gjort så här.

Det du får göra, är att gå in på Skatteverket och plocka fram skattekontot där, skriva ut det och dra ett streck med en penna vid varje månadsskifte (det blir enklare då).

Sedan gör du samma sak med 1630: skriv ut 1630 på papper och dra streck med en penna under varje månad.

Lägg dessa två papper bredvid varandra och jämför. Ta en månad i taget. Det som saknas på ditt 1630 jämfört med Skatteverkets siffror ska in där. Skatteverkets siffror är facit och du ändrar din bokföring så 1630 blir som Skatteverket säger.

• Tänk på, att 2710 och 2731 alltså töms en gång per månad, så när du gör nästa lön, ska det vara tomt på dessa konton före lönekörningen.

Hör av dig igen, ifall jag varit fullständigt obegriplig. 

Mvh Lena

PS!    Ta bort automatkopplingen och gör såsom jag beskriver. Man kan inte göra rätt om man inte vet var rätt är. Man kan inte heller få sin bokföring korrekt om en maskin har befälet, i och med att man måste veta när maskinen gör fel. Så ta bort den här kopplingen och boka det hela på egen hand. Den som kan mest när han dör vinner. Kunskap är makt. Ta befäl över din bokföring med kunskap!    DS