Hej,
Vi har gjort en förändring på vår tjänstegrupplivförsäkring hos Skandia. Fick en faktura som avser "Korrigering Person. Orsak - Nyteckning". Hur bokförs det beloppet?
Tack på förhand.
Löst! Gå till lösning.
Det beror på vad denna korrigering avser. Avser den ett tillägg av ny person, ligger det nära till hands att man konterar denna person som de andra har konterats. Men som sagt, det kan behövas mer information ifall mitt antagande inte stämmer.
Mvh Lena
Hej
Svårt att ge ett svar på detta utan att veta exakt vad förändringen avser. Är det en ny anställd eller ett tillägg på en befintlig anställd.
Rimligen bör konteringen bli snarlik tidigare konteringar men med andra belopp.
men återkom med mer information så skall vi kunna ge ett svar.
/Joachim
Hej,
Det gäller en en anställd som gått från arbetare till tjänsteman. Vi har därför tecknat nya försäkringar och tjänstepensioner åt denna person. Avslutat Fora på denna person. Så inte ny inom företaget men nyteckning gällande TGL
Hej
Ok i så fall skall det konteras på samma sätt som det gjorts innan enda som skiljer är priset på försäkringen skulle jag säga så faturan du fått nu skall du dela upp mot samma konton som tidigare.
/Joachim
Vi har tyvärr ingen annat faktura från Skandia. Det är den första 🙂
Hej
Ok i så fall behöver du bifoga en bild på fakturan så man kan se innehållet på den och även villkoren för försäkringarna. Då försäkringar kan och oftast bokförs på olika sätt från fall tilll fall.
Det finns inget generellt svar för detta är jag rädd.
/Joachim
Hej Joachim,
Bifogat ser du bilden. Stor tack för hjälpen
Var det allt du fått den sa inte så mycket om exakt vad den gäller mer än att det är en nyteckning av något. Står inget om den gäller pension, sjukförsäkring, villkor etc vilket jag måste få veta för att kunna svara på hur den skall bokföras.
/Joachim
Nedan är det enda jag fick utöver själva betalningsavin som jag la till ovan. Det verkar förövrigt vara saxat från dokumentationen kring TGL på Skandias hemsida. Räcker inte det så förstår jag det och får leta vidare.
Är det nu så, att det ska handla om pensionsförsäkringspremie, är kostnadskontot 7410
Försäkringar kan man ta 7570 (men jag är osäker)
Efter det, ska det bokas upp direkt på fakturan en kostnad och skuld för löneskatt 24,26% på pensionsbeloppet.
kredit 2732 och debet 7532.
Mvh Lena
"Som man frågar får man svar. Så här såg din första text ut"
Jag bifogar givetvis det jag tror behövs för att kunna hjälpa mig med ett svar. Jag underhåller inte information för att försvåra det hela. Möjligt att jag var otydlig då jag inte är fullt insatt i ämnet men att i ett och samma inlägg påpeka 3 gånger att det saknas information känns ganska meningslöst och det ligger en tråkig underton i ditt svar (Ja, det går att utläsa i ett inlägg).
Jag tackar ändå för informationen du gav och laddar upp en bild på det separata dokumentet som ingick. Räcker inte det så finns det nog tyvärr ingen hjälp att få för mer information har jag dessvärre inte 🙂
Hej igen!
Ledsen att mitt svar inte var så pedagogiskt som tänkt. Jag ber om ursäkt. Bra att du poängterade att det lät lite bitigt. Jag har redigerat texten så den är mer saklig nu.
Hoppas i alla fall att konteringsförslagen är vad du önskade till sist.
Lycka till!
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.