Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Christian
MEDLEM

Lägga på moms

Funderar på att importera själv men vill först se hur det exakt fungerar med momsen.

Köper jag t.ex in varor från kina för 10 000kr så får jag ingen ingående moms att dra av från min utgående moms när jag säljer vidare, så tappar då 25% vinst.

Om jag köper i sverige för 10 000 kr så får jag ju 2500 kr i moms att dra av på min utgående moms.

säljer detta vidare för 20 000 kr + moms 5000 kr

då betalar jag moms på 2500 kr

köper jag in från kina eller europa så får jag ingen ingående moms dra av från utgående moms

alltså får jag då betala 5000 kr i moms.

Stämmer detta?

3 SVAR 3

Vare sig du köper från utlandet eller EU så får du ingående och utgående moms att boka. EU-momsen lägger du på fakturorna manuellt i debet och kredit, men när det gäller utlandet får du moms av Tullverket istället

Tack 

Som jag förstått det så blir den bokningen ett typ av nollsummespel när jag bokför inköpet, vad är momsen från tullen? Redovisas separat antar jag men hur ? Får man faktura från Tullverket?

Hej @Christian 

Ser att du redan har fått bra hjälp av bästa @LW - In Blue Accounting men jag fyller på lite med hur det funkar i ditt program. 

I Visma Administration blir momshanteringen vid både EU‑inköp och import i praktiken ett nollsummespel, förutsatt att du är momsregistrerad och har full avdragsrätt.

EU‑inköp

Leverantören fakturerar utan moms. När du registrerar leverantörsfakturan i Visma bokför programmet både utgående och ingående moms enligt omvänd skattskyldighet. Beloppen tar ut varandra i momsredovisningen och påverkar inte resultatet.

Import från land utanför EU (t.ex. Kina)

Leverantören fakturerar utan moms. Importmomsen beräknas av Tullverket och redovisas av dig i momsdeklarationen som både utgående och ingående moms. Du får ingen moms­faktura, utan använder tullräkningen/importdeklarationen som underlag vid bokföringen i Visma. Även här blir momseffekten neutral.

Det som däremot är faktiska kostnader är tullavgifter, frakt och speditörsavgifter. Dessa bokförs som kostnader och påverkar resultatet.

För att förenkla hanteringen i Visma Administration kan du använda färdiga konteringsmallar för importmoms, till exempel:

KML631 – Leverantörsfaktura import
KML632 – Import, tullräkning
KML633 – Import mot tullvärde

Mallarna kan laddas ner här:

https://support.spiris.se/visma-administration-2000/content/online-help/ladda-ner-konteringsmallar.h...

Hoppas detta kan komma till nytta!