Hej
Hur bokför man räntefritt lån från närstående för att betala aktiekapitalet. Kompisen överförde till mitt privata och jag betalade direkt till Bolagsverket?
Hur bokför jag återföring av Aktiekapitalet 1940 D, 2081 K. Stämmer det?
Hur bokför jag Bank/likviditsintyg draget från samma konto. 1940 K 6991 D Stämmer det?
Hur gör man återbetalning till kompisen av lånet för aktiekapitalet och hur bokför jag det? Får det ske från samma konto 1940 som aktiekapitalet återfördes till?
Alla dessa transaktioner har skett till/från Sparkontot 1940 hos Nordea och inte det vanliga transaktioskontot 1930!!
Kompisen har betalat till dig och du har betalat in aktiekapitalet, då blir ju skulden till din kompis en privat transaktion.
Mvh Lena
Tack för svar!
Behöver jag alltså inte bokföra var aktiekapitalet kommer från???
Då finns 2 st transaktioner på 1940 kontot som jag måste bokföra.
* Återföringen av Aktiekapitalet 25.000kr. 1940 D & 2081 K Stämmer detta?
* Bankens kostnad av Bank/likviditsintyg 2000 kr. 1940 K & 6991 D Stämmer det?
Kvar på 1940 kontot blir 23.000 kr
Aktiekapitalet, typ 25.000 kr, sätts in vid bolagets bildande på ett bankkonto, antingen det vanliga bankkontot (1930) eller också på ett eget konto som 1940. Det kvittar vilket, för dessa 25.000 kr är till för bolaget att disponera. Det som är av vikt är motkontot, kontot för aktiekapittalet 2081.
Bokning av aktiekapitalet blir alltså:
D1930 (eller 1940), SEK 25.000,00
K2081, SEK 25.000,00
Sedan tog banken en summa för intyget. Jag har för mig att denna kostnad inte är avdragsgill och ska i så fall gå på icke avdragsgilla kostnader. 6992 eller att du bokar kostnaden som en fordran på dig själv, men då måste du betala in denna summa till bolaget omedelbums. Någon som är bättre insatt i denna typ transaktion får gärna bistå lite här. Det var ett tag sedan jag jobbade med uppstarter av bolag.
Mvh Lena
Tack Lena!!
Inväntar ett svar angående bankavgiften från banken.
Väntar fortfarande på ett svar angående bankkostnaderna.
Hej
Bank/Likviditetsintyget är precis som Lena skrev en ej avdragsgill kostnad så den bokför du på konto 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.