Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JasseY
MEDLEM

Leverantörs faktura med påminnelse avgift och rest belopp som råkades betala för lite i förra året

Leverantörs faktura med påminnelse avgift och rest belopp som råkades betala för lite i förra året (bokslutet är klart)

Bokslut för 2024 är klart men missat att ta med nedan påminnelse restFaktura som betalades jan-2025 pga:

• Under dec 2024 fick jag en Leverantörs faktura på 1699,80kr men råkade bara betala 1669,80kr, dvs 1699,80 - 1669,80 = 30 kr (inkl 25% moms) = 24kr+6 kr för lite. Ovan på det var 60kr påminnelse avgift
  • I jan-2025 fick jag denna påminnelse fakturan med samma OCR för att betala 30kr (inkl 25%moms) plus 60kr påminnelseavgift = 90kr som jag betalade i feb-2025 men i bokslute-2024 finns bara den betald reduserad fakturan 1669,80 är med.

Jag skulle uppskatta att få hjälp med:

1. Vilka konto skall användas/Visma eEk för: 24kr + 6kr(25%moms) + 60kr påminnelse avgift
  2. Faktura har samma OCR som tidigare (problematisk vid skapande av leverantörs faktura i Visma eEk
  3. Hur hanteras bokkslutet-2024/ärAvslutat och/eller 2025 m a p detta
5 SVAR 5
LW -60
CHAMPION

Hejsan!

1. Betala ut summan utan att regga differensen i förväg så att det inte blir knas i med ett dubbelt OCR-nummer
  2. När betalningen gått igenom, kontera 1930 i kredit för hela utbetalade summan
  3. Konto 2641 för momsen i debet
  4. Konto xxxx för mellanskillnaden på inköpskostnaden (såsom urspringsfakturan konterades)
  5. Påminnelseavgiften kan du lägga i debet på  6250 (Portokostnad) 
  6. I och med att summan är så ringa så är mitt förslag att du inte river upp ett bokslut, utan tar denna kostnad per 2025
  7. När du skapat betalningstransaktionen kan du dra in påminnelsen i verifikatet så att det syns vad du gjort

Mvh Lena

Hej,

Tack snälla för svaret. Har dock lite svårt att förstå då jag är novice...

Glömde nämna att det gällde aktiebolag.

1. Vad means med ‘betala ut’ och ‘betlning gått igenom’(Lev har fått sitt belopp i feb-2025) i punkt a-b?
  2. Ska jag skapa leverantörs faktura i Visma eller bara skapa en verifikation för att undvilka problem med OCR?
  3. Är följande rätt uppfattat förutm frågetecken (vad) nedan:

a-b:

1930/kred          90 kr

c-d:

2641/deb            6 kr

xxxx/deb           24 kr

6250/deb          60 kr

--------------------------------------

f ?:

2025/kred         90 kr

????/deb           90 kr

g:

bifoga påminnelse fakturan

-------------------------------------

Vorr jätte tacksam om du vill gee n lite närmar vägledning då jag hör inte hemma på ekomi-området, hoppas du ha överseende med det.

Tack på förhand.

Då ska vi se:

1. Vad means med ‘betala ut’ och ‘betalning gått igenom’(Lev har fått sitt belopp i feb-2025) i punkt a-b?

Svar: Du går in idag eller i morgon på internetbanken och betalar ut hela summan, 90 kr, till det bankkonto eller BG-konto som står på påminnelsen.

När du ser att betalningen gått igenom (du får logga på igen på internetbanken för att kunna kontrollera att pengarna försvunnit från ditt konto) så bokför du så här (i Bokföring -> Verifikationer -> Ny verifikation:

1930 i kredit:     90 kr
    2641 i debet:        6 kr
    xxxx i debet:      24 kr  (xxxx ska här bytas ut, mot det kostnadskonto du använde i den ursprungliga fakturan)
    6250 i debet:      60 kr

Alltså: I bokföringen skall transaktionen enligt ovan dateras (som alla banktransaktioner) den dag pengarna försvann från ditt bankkonto (vilket är i morgon (om du betalar idag) eller i övermorgon (om du betalar i morgon))  och du måste konsultera (logga på) internetbanken för att se att transaktionen skett.

Är det så, att du har automatisk matchning ska du radera den kopplingen. Du behöver ha kontroll över det här verifikatet, och det får du med ett manuellt bokat verifikat.

2. Ska jag skapa leverantörs faktura i Visma eller bara skapa en verifikation för att undvilka problem med OCR?

Svar: Nej, som du själv skriver så blir det problem att lägga in det hela som en ny faktura i och med OCR-numret eller fakturanumret. Du gör ett verifikat, såsom jag beskriver i punkt 1. När verifikatet är sparat och klart, så har du säkerligen påminnelsen som en PDF-fil och den PDF:en kan du dra in till ditt skapade verifikat (bör vara gratis om jag inte tolkat Visma/Spiris fel och att du gjort operationen i den ordning jag föreslår).

Lycka till!

Mvh Lena

Stor tack Lena för din input!

Jag har inte automatiskt matchning men importerat bankont utdrag i Visma-ek, så om jag matchar verifikationen med den så är allt frid o fröjd som jag förstått.

Är allt ok då vad gäller påverkan på den redan klara bokslut 2024?

Tack på förhand.

Summan är så liten, så det är inget att vara orolig över. Man måste tänka på vad det betyder i tid att ändra i efterhand och ta det i beaktan när man kikar på vilken summa det handlar om. Att ändra 90 kronor och att det ska ta timmar i anspråk (om det vill sig illa), nej, det är onödigt.

Mvh Lena