Hej,
jag blir inte klok på hur det fungerar.
I december gjorde jag en vanlig lönekörning, och lämnade in arbetsgivardeklaration nu i januari. Då betalade jag även in den dragna preliminärskatten samt arbetsgivaravgifter. Inga konstigheter, men det är första gången jag har en "lönesituation" som sträcker sig över två verksamhetsår.
I år började jag också läsa in händelserna på skattekontot via fil, något som jag tidigare gjorde manuellt. Nu sitter jag med flera olika händelser på både företagskontot och skattekontot att matcha. Jag blir inte klok på hur jag ska matcha och bokföra i programmet så att det blir rätt. Dessa poster har jag:
Händelser att matcha på skattekontot:
250117 "Avdragen skatt dec 2024" -26 495
250117 "Arbetsgivaravgift dec 2024" -24 319
250118 "Inbetalning bokförd 250117" 50 814
Händelse att matcha på företagskontot:
250117 "Skatteverket" -50 814
Hade jag gjort manuellt som förr så hade jag gjort en och samma verifikation för alla dessa händelser, men jag förstår inte hur jag ska göra nu när det är redan inlagda bankhändelser (företagskonto och skattekonto) som ska "matchas". Hur gör man? Kan någon förklara steg för steg?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Jag skulle rekommendera att du ringer in till vår programsupport så kan du guida dig hur du skall hantera matchningen.
0470 - 70 62 00
/Joachim
Mitt förslag är att du loggar på Skatteverkets hemsida och tar fram ett kontoutdrag som avser den månad du undrar över. Där ser du hur du betalt till Skatteverket och vad som dragits. Det är det enklaste.
Lycka till, Lena
Hej Lena! Det är så jag gjort tidigare. Nu ville jag testa med att läsa in och matcha istället. Men jag lyckades lösa det till sist! Skriver här hur jag gjorde ifall någon annan får samma problem.
Hejsan!
Jag förstår att du vill göra det. Men om inte automatiken fungerar, måste du manuellt stämma av. Avstämningar är ett måste när det gäller bokföring. Man ska aldrig lita till att maskiner gör rätt.
Mvh, Lena
Hej Lena! Jag håller med, och självklart stämmer jag alltid av med egna ögon. Jag hade faktiskt lyckats lösa det hela, men av någon anledning verkade jag inte ha sparat svaret jag skrev. Jag skrev därför ett nytt svar längre upp i tråden, om någon råkar få samma problem.
Mitt svar verkar ha kommit bort, men jag lyckades klura ut hur jag skulle göra:
I "matcha bankhändelser" (skattekontot) klickade jag på båda transaktionerna för Avdragen skatt och Arbetsgivaravgift. Jag bokförde sedan
K1630 50 814
D2710 26 495
D2731 24 319
Sedan gick jag till transaktionen Inbetalning. Här valde jag “överföring mellan egna konton”. Jag valde "företagskonto", och sedan bankhändelsen med inbetalningen till Skatteverket. När jag bokförde detta skapades en verifikation enligt
D1630 50 814
K1930 50 814
- precis som det var tänkt alltså 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.