Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klossoteket
UTFORSKARE

Meddelande gällande Leverantörsskuldkontot (2440) i min Årsavstämning

Hej!

Jag har kollat igenom min årsavstämning i bokföringsprogrammet och då kommer det en flik som heter "Reskontror" och där nämner dom det att jag har ett saldo på Leverantörsskuldkontot (2440). Se bild:

Skärmbild 2026-01-01 144033.png

Skulden gäller en kommittent som jag säljer varor åt och personen i fråga ville vänta med att få dessa utbetalda till slutet av januari istället för i slutet av december här.

Hur löser jag detta? Detta stäms av automatiskt vilket gör att jag måste fixa en manuell verifikation, eller kan jag bara låta det vara?

Måste jag betala ut dessa till kommittenten även om personen i fråga vill vänta, eller kan jag lägga över det på ett annat bokföringskonto så länge, eller vad ska man göra? Kanske finns en väldigt lätt lösning, men då det är första gången jag ser detta så känner jag att jag vill ha stenkoll på läget.

Stort tack på förhand och Gott Nytt År 🙂

Mvh,
Rickard
Klossoteket
10 SVAR 10
Klossoteket
UTFORSKARE

Hej igen!

Behöver fortfarande hjälp med detta. Någon som vet hur man ska gå till väga eller bör tänka kring detta?

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Reskontror är den från bokföringen sidoordnade lista över de kund- respektive leverantörsfakturor man har registrerade. Här står det att det är en differens och att 2440 har ett värde och leverantörsreskontran har en anna. Det står också vad det kan bero på, att du manuellt har bokat något på 2440.

Vad du måste göra är att kolla vad som gått fel. Enligt meddelandet är reskontran noll men det finns något kvar på 2440 i bokföringen. har du inga obetalade fakturor är det fel på konto 2440 och då måste du gå igenom hela listan på konto 2440 och leta fram felet. Det är förmodligen en manuell bokning, så den bör vara enkel att hitta.

Mvh Lena

Hej!

Tack för svaret.

Tanken är att jag ska nolla 2440 då när jag betalar ut pengarna som samlats där till kommittenten då jag själv är kommissionär.

Det vi har tänkt är att jag ska betala ut pengarna en gång i månaden vid en bestämd tid, men det finns inga fakturor som föranligger detta utan det är ett kommissionsavtal.

Jag kan inte betala ut dessa pengar från 2440 när det passar? Eller måste man göra det då under samma räkenskapsår även om kommittenten nu ville vänta till januari för att få dessa pengar?

För nu om jag betalar ut pengarna idag (eller nästa bankdag) så kommer det in på det här räkenskapsåret, men det kanske inte spelar någon roll? Då är 2440 nollat sen när utbetalningen gått iväg.

Hoppas att du/ni är med på hur det ser ut nu 🙂

Tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket

För att förtydliga ytterligare.

Jag har vid två försäljningstillfällen/bokföringstillfällen lagt in två olika summor på 2440 (så som man ska göra - och jag säljer med VMB i det här fallet som kommissionär). I konteringen har jag lagt in dessa summor på 2440 för att sedan vid ett bestämt datum (runt den 25:e varje månad) betala ut dessa till kommittenten (den jag säljer åt) - och detta enligt kontraktet. Nu ville kommittenten vänta med att få ut sina pengar - samla på sig mer eventuellt fram till i slutet av januari 2026 istället för i slutet av december 2025.
Är det så att man måste göra en utbetalning av dessa medel direkt eller inom samma räkenskapsår, från mitt företagskonto till kommittentens bankkonto, och som man sedan bokför med DEBET 2440 och KREDIT 1930?

Hoppas att du/ni är med på upplägget.

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Så här: det som finns på konto 2440 som ett saldo,  skall motsvara det som finns i leverantörsreskontran när man tar ut en lista på det som är icke utbetalt fram till det datum man bestmt, typ per 251231.

Är det så att du har avräkningar som inte är leverantörsfakturor, ska de redovisas på annat konto, typ 2890 och det måste specificeras vad det avser. När du sedan betalar ut denna summa, motkonterar du då 2890, så det blir noll. Summan på 2890 kan ligga där över ett räkenskapsårsskifte utan problem.

Så, för att slippa detta felmeddelande bokar du om  från 2440 till 2890 och sedan när detta betalas ut blir det kredit 1930 och debet 2890. Då blir 2890 tomt.

Mvh Lena

Tack så mycket för svaret!

Okej, jag förstår, men varför ska jag då använda 2440 överhuvudtaget i det här fallet? Jag fick den informationen tidigare när jag undrade hur jag skulle bokföra när jag sålt på kommission.

Då kan jag bara gå tillbaka och ändra från 2440 till 2890 i dessa två verifikationerna om jag har det upplägg som jag nämnt tidigare?

Jag behöver då inte göra ytterligare en verifikation för att korrigera det?

Tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Jag vet inte dina rutiner så jag har svårt att svara på denna fråga. Det enda jag tror att jag förstår, är att du kanske förfar på annat sätt än en  ren ekonomiavdelning eller hur en redovisningskonsult skulle lägga upp det hela. När jag inte vet till 100% hur du jobbar med bokföringen, vågar jag inte svara på din fråga. Risken är att det blir hejbaberiba av allt.

Mvh Lena

Jag förstår. Jag ska visa dig exakt hur mina konteringar/verifikationer ser ut för just detta som jag har bokfört in på 2440, så kanske det kan hjälpa dig.

Skärmbild 2026-01-03 203510.png

Skärmbild 2026-01-03 203833.png

Totalt alltså 1048,74 kr som kommittenten ska erhålla. Det finns olika procent vid försäljningen av dessa varor, så därför är det lite annorlunda om man skulle jämföra.

, om jag nu då skulle gå tillbaka och redigera dessa verifikationer - att jag bara byter från 2440 till 2890 så kommer det att lösa felmeddelandet och jag kan sen betala ut dessa när kommittenten vill och när det passar oss efter kommissionsavtalet?

Hoppas att detta kan räta ut eventuella frågetecken 🙂 Vill gärna lösa just den här grejen innan jag går in och avslutar året med momsredovisningen, årets resultat osvosv.

Tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Anledningen till att det blir en avvikelse i systemet är för att det inte ser ut som det är en leverantörsfaktura som ligger till grund för skulden.

Jag hade rekommenderat att du gör som Lena skriver dvs byter ut konto 2440 till 2890 så kommer varningen försvinna.

/Joachim

Hej! 🙂

Tack för klargörandet!

Ska gå in och justera detta direkt så hör jag av mig om det skulle dyka upp något mer.

Ja precis, det finns ingen leverantörsfaktura som ligger till grund för detta, utan det är kommittentens andel av de försäljningar jag har gjort som kommissionär.

Jag fick info tidigare när jag frågade om hur jag ska bokföra försäljning på kommission att jag skulle/kunde använda 2440, men då är det bättre att jag bara använder 2890 i fortsättningen.

God fortsättning 🙂

Mvh,
Rickard
Klossoteket