Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Klossoteket
UTFORSKARE

Missat att bokföra ett inköp av VMB-varor från 2024

Hej!

Ja, som rubriken lyder. Jag har missat att bokföra ett inköp av VMB-varor från 2024.

Jag noterade datumet i min varulista, och jag gick då in och kollade i bokföringen från förra året och där finns detta inköp ej med. Eftersom det är en swish-betalning genom mitt privata nummer, men som är tänkt för företaget, så har det missats att lägga in som en egen insättning med bokföringskonto 2018.

Jag har sålt ett par varor från just detta inköp och jag använder inte förenklad VMB utan jag bokför allt direkt med kontona 1465, 3030, 2616, 4211 och 3211.

Om jag tänker logiskt så borde jag kunna göra en ny verifikation och bokföra in det NU för att rätta till balansen på mitt 1465-konto. Funkar det att göra så? Antar att resultatet blir samma oavsett om jag hade bokfört det 2024 jämfört nu 2025. Ska jag göra någon speciell anteckning om att det egentligen var ett inköp som gjordes 2024 och var tänkt att bokföras in då?

Hoppas att jag kan få lite klarhet i detta så att jag kan rätta till det.

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket
3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Ja, har du gjort klart hela 2024 med deklaration och allt, så gör du ändringen i år 2025 i stället.

Mvh Lena

Japp, allt från 2024 är helt klart.

Okej, jättebra, då gör jag så! 🙂 Tack så jättemycket!

Behöver jag göra någon anteckning om att det är missat från 2024, eller kvittar det? Man ser ju på mina bifogade dokument att det är från 2024 (konto- och Swish-utdragen).

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Det är alltid bra att dokumentera allt man kan.

Du vet hur det är, man kommer knappt ihåg vad man käkade till middag dagen före, så att komma ihåg vad man gjorde i bokföringen är ju etter värre. Notera på samma sätt som om du skulle förklara det för en treåring. Då kommer du förstå om ett halvår, när du läser noteringen.

Mvh Lena