Hej!
Jag köpte två hundfällar till min kennel i danmark.
I min momsrapport får jag upp att det är något fel på denna verifikationen.
Kan någon se vad som är fel med den? Varför får jag en avvikelse när summan stämmer?
Hej
Felet är att vid inköp av varor eller tjänster från ett annat Eu land så skall momsen inte dras av utan man skall redovisa en "fiktiv" moms så kallad omvänd skattskyldighet. Detta för att skatteverket skall få information om att det skett handel med ett annat Eu land. Konteringen du bifogade skall du korrigera så den ser ut på detta sätt istället. Observera momskoden jag markerat med gult den måste du lägga dit manuellt efter konto 4413.
I mitt exempel har jag använt 4415 istället för 4413 så du byter bara ut det till 4413.
/Joachim
Hej igen!
Jag försöker göra som du sa i ett annat ärende. Men jag får upp att det är fel??
Hej
Det är för att momsen på ditt underlag är avdragen moms men när man bokför inköp från Eu så skall momsen vara brutto dvs på hela beloppet så låt systemet räkna ut momsen åt dig så blir det korrekt.
/Joachim
Det jag inte riktigt förstår är när datorn automatiskt räknar ut momsen så landar den på 229,50kr och då skulle jag kunna klicka igenom det. Men mommsen är ju på 183,60. och lägger jag in det får jag felmeddelande och det blir en diff
ok tack! jag ska bokföra en parkering i norge. är det samma princip där med norskt inköp?
Hej
Det är annorlunda i fallet med parkering i Norge då förbrukas tjänsten i Norge och ingen moms skall redovisas.
Du bokför hela kostnaden som en total kostnad utan moms i det fallet.
1930 Kredit betalt belopp
5810 Biljetter debet Betalt belopp
Du kan läsa mer om vad som gäller vid olika fall i bifogad länk.
Bokföra inköp av tjänster och varor utanför EU
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.