Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Moms som återbetalats i enskild firma

Moms som återbetalats från skatteverket (under 100 kr)  i enskild firma i april 2024. Årsmoms.

Missat att bokföra i och med att den inte betalats ut (för lågt belopp).

Nu ser jag att beloppet "ligger och skvalpar" på 2650 i bokföringen.

Hur bokför jag bort det?

D            K

2650                           X

2012            X

Tack!

Elisabet

7 SVAR 7
Elisabet Halin
UTFORSKARE

Någon?

Om du bokför alla händelser på skattekontot i konto 2012 så blir det ju först kredit 2650 (eller1650 om du använt det) och debet 2012. Utbetalningen blir sedan kredit 2012 och debet 1930, eller 2013 om det gått till ditt privata konto... Lycka till!

Hej,  och tack för svar!

Bra, det var ju som jag hade skrivit.

MEN, problemet med detta är ju att det inte har utbetalats, eftersom de ligger på skattekontot "och skvalpar" som jag uttryckte det.

Det är ju företagets pengar, eftersom det är återbetald moms (som företaget betalat in för mycket), som finns på skattekontot som är både firmans och privatpersonens eftersom detta gäller en enskild firma.

Ska jag då bokföra det som ett eget uttag, även om de inte utbetalats?

Som det är nu ligger de ju på 2012 som stäms av mot 2010 i bokslutet?  Och räknas ju ihop med (på samma sida (K) som de egna uttagen och så drar man ifrån egna insättningar (D) och skillanden hamnar på 2010 (D) i bokslutsverifikationen?

MEN, detta handlar ju om moms som man fått tillbaka? Blir det rätt då?

Elisabet

Hej

Du skall bokföra det på följande sätt om pengarna fortfarande finns kvar på skattekontot för att nolla din fodran på skatteverket i bokföringen.

2013 Eget uttag debet
1650/2650 skattefordran/Redovisningkonto för moms Kredit

1650 eller 2650 använder du beroede på vart pengarna finns bokförda.

/Joachim

Hej!

OK! Men kan man använda 2012 i stället för 2013?

Eller blir det fel på något sätt?

De stäms ju av mot 2010 båda två i bokslutet?

Eller finns det någon annan anledning till att man ska använda 2013?

Pengarna finns på skattekontot och är inte utbetalda till något konto, varken det privata eller företagets.

Elisabet

Hej

Om du använder 2012 eller 2013 spelar ingen roll för det skall oavsett bokföras om i början av varje år till 2010 som du själv helt korrekt nämner.

2013 används oftast för att ha kontroll hur mycket privata uttag man gör ur en enskild firma och 2012 används för F-skatt när den betalas från företagskontot.

/Joachim

Hej!

OK! 

Tack snälla! 🙏😍

Elisabet