Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hanna F
MEDLEM

Motkonto vid radering av Ing balanser

Hej 

Jag har några belopp i ingående balansen som följt med sen 2023 från ett tidigare program som jag behöver plocka bort.

Det gäller 2614, 2645 och 2650 som bara ligger där som tydligen inte kom iväg i samband med flytten till Spiris

Min fråga är vilket motkonto kan jag använda vid bookföring?

Med vänlig hälsning,/Hanna 

11 SVAR 11

Detta rär momskonton och de måste stämmas av varje månad. De har inte blivit det, därav felen. 2650 är avräkningskontot för svensk moms. Vilken  summa finns där; är det ett minus eller ett plussaldo? 2614 och 2645 är moms som tillhör köp utanför Sverige. Jag gissar att du har en felaktig momskörning gjord i förra programmet om det inte är så att du bytte programvara mitt i en momssperiod. Det är inte bara att motkontera, utan du måste gå igenom och se vari felet ligger, eller om det ska vara så här (ifall du är mitt i en momsperiod). Bokföring är en precisionshantering som inte ska tas lätt på. Det måste vara korrekt.

Mvh Lena

Hanna F
MEDLEM

Jag är medveten om att bokföring är en precisionshantering som inte ska tas lätt på och att det måste vara korrekt, men nu blev något fel i ett annat program som idag inte existerar. Varför kan jag inte svara på. Men allt annat efter 2024 stämmer. Det är något som hängt med och jag vill gärna rätta till det. 

Konto 2614 -14.360,75 (från (2023)

Konto 2645 +14.360,75 (från 2023)

Konto 2650 -14.119,61 (från 2023)

Tacksam för svar på lösning. Hanna 

2614 och 2645 tar ut varandra. då gör du så här, boka:

• Debet  2614     14 360,75
  • Kredit 2645     14 360,75

Kontot 2650 är det värre med, tyvärr. 2650 avräknas mot skattekontot 1630. Stämmer 1630 mot det som Skatteverket har på sin hemsida för bolaget?

Mvh Lena

Hanna F
MEDLEM

Ja alting stämmer. Det är bara i programmet som det släpar med. 

Med vänlig hälsning,/Hanna 

Jag förstår. Då betyder det att 2650 inte blivit reglerad. Jag föreslår att du bokar om 2650 till 2641 så att det hela blir reglerat på nästa momsredovisning. Summan måste betalas för den ligger som en skuld, och i det här fallet måste du använda konto 2641, så att det inte blir missmatch bland intäkterna. Det betyder att du bokar:

• Debet  2650     14 119,61
  • Kredit 2641     14 119,61

Mvh Lena

Hanna F
MEDLEM

Nu förstår jag inte alls. Varför vill du sänka den ingående momsen och sätta det som en skuld?. Summan är redan reglerad och betald för 2023. Jag tror att den bara inte blivit bokförd mot 1630 kontot i programmet.

1630 i bokföringen stämmer med skattekontot hos Skatteverket. Så något har gått snett till med 2650.

Denna kontering blir helt fel. 

Du säger att du har en gammal post på 2650, momsavräkningskontot, som ligger kvar

Du säger samtidigt att skattekontot är avstämt och att siffrorna på 1630 stämmer med det som Skatteverket har på sin hemsida.

Stämmer bankkontot?

I och med att momskontot 2650 och skattekontot 1630 är mer eller mindre ett nollsummespel, så finns det begränsat med manövrar som man kan göra. Att skattekontot stämmer, men inte 2650, går inte ihop ifall man gjort rätt när man betalat momsskulden och bokat som man ska. I och med att detta fel har hängt med så länge och du är säker på att momsen är betalad så kan jag inte hjälpa dig mer i och med att vi inte kan få fram månaden där felet uppstod. Jag hade kunnat hjälpa dig, ifall du hade haft tillgång till bokföringen bakåt i tiden, från den månad felet kom till. Nu haltar det på ett ologiskt sätt, men jag kan inte gissa vad som hänt tyvärr, om det inte är så att bankkontot också diffar på 14 tusen drygt (åt rätt håll).

Mvh Lena

Hanna F
MEDLEM

Nej bankonto och alla andra konton stämmer. 

Tack för svar, 

Du har möjligtvis inga sparade bokföringsrapporter från den tiden, typ en PDF av huvudboken?

Mvh Lena

Jag hittade ett inlägg på Facebook, som var mycket lik denna och där framgick det att det hela avser enskild firma.

Den informationen finns inte här. Är det du på Facebooksidan, så stämmer informationen där, men kom ihåg att även här behöver vi all information för att kunna hjälpa på bästa sätt. Ha det så gott!

Mvh Lena

Hanna F
MEDLEM

Jag ska föra in Siefilen för 2023 och leta rätt på felet där. 

Tack för hjälpen.