Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Cristel W
UTFORSKARE

Omföring av ingående balanser på kapitalkonton i efterhand

Hej!

Jag är ny på bokföring och missade helt att bokföra in årets resultat på första dagen i räkenskapsår 2. Av någon anledning fick jag för mig att detta gjordes automatiskt men inser nu att så inte är fallet. Kan jag göra detta nu i efterhand fast bokföra på första dagen i räkenskapsåret, dvs 1 januari 2025? Jag hann knappt dra igång med någon försäljning under 2024 och innan dess var bara inköp av varor och förbrukningsmaterial med egna pengar (2018 övriga egna insättningar) och gjorde ett testköp på 5 kr (2013 övriga uttag). 

Jag såg i er guide att jag kan omföra konton även för 2013 och 2018 i samband med detta. Om jag använder er bokföringsmall Omföring av ingående balanser på kapitalkonton så kommer nedanstående siffror upp till höger där det står Kontosaldo:

2010 Eget kapital: 0 kr (på balansräkningen står Summa eget kapital -36 750,54kr)

2013 övriga uttag: 5 kr

2018 övriga egna insättningar: -71 757,91 kr

2019 årets resultat: 35 002,37

Hur ska jag fylla i alla siffror korrekt (debet eller kredit)? Blir det något annorlunda för att jag betalat så mycket med egna pengar innan jag öppnade företagskontot? Om jag har kvar minustecknet tex så hoppar den över till andra sidan, ska den göra det? Hur ska jag tänka... Har ju egentligen alla siffror men är helt snurrig vart de ska placeras (debet eller kredit) så att det blir rätt. Jag har testat olika och kikat på era guider men det känns helt fel att sätta siffrorna såsom de vill ha det för att få differensen till 0... Ska den vara 0? Får inte till någon logik här 🙂 

Hjälp och förklaring till hur och varför mottages gärna! ❤️ 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att kunna ge ett korrekt svar på detta så behöver jag att du bokfigar en bild på hur balansräkningen ser ut i 2025. Bifoga en bild på den där man ser samtliga konton som har ingående saldon.

/Joachim