Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ludde78
MEDLEM

Privat mobilabonnemang i aktiebolag

Hur bokför man korrekt utlägg för ett privat fastpris mobilabonnemang som används i ett aktiebolag? Hur stor del av kostnaden kan man ta upp? Får man dra av momsen? Kan man bokföra fakturor för ett helt år eller måste fakturan vara inom 50 dagar?

15 SVAR 15
Joachim E
MODERATOR

Hej

Momsen får du inte dra av eftersom fakturan inte är ställd till företaget. Du får ta hela månadskostnaden som en kostnad på konto 6212 Mobiltelefoni.

Du kan ta upp alla fakturor som tillhör räkenskapsåret i efterhand.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Är det verkligen korrekt?

Så här står det på skatteverkets hemsida:

Om du köper en vara eller tjänst som du sedan använder både privat och i företaget så kan du bara dra av den delen du använder i företaget. Det är du som ska göra en rimlig bedömning av hur mycket du använder varan eller tjänsten.

Skatteverket avgör sedan om din bedömning är rimlig. Skulle det vara så att vi inte är säkra på om din bedömning är rimlig eller om något är oklart så kontaktar vi dig självklart först och du får redogöra för hur du har gjort bedömningen.

Exempel: Kari köper en dator som han använder 50 procent privat och 50 procent i sitt företag. Han drar därför av 50 procent av momsen på inköpet.

Exempel: Jonna köper en borrmaskin som hon använder nästan uteslutande i företaget men det händer att hon även använder den i hemmet. Jonna uppskattar att hon använder borrmaskinen 90 procent i företaget och 10 procent privat. Därför drar hon av 90 procent av momsen vid köpet.

Hej

Det gäller om fakturan är ställd till företaget. Då blir du istället förmånsbeskattad för den privata användningen.

Du får aldrig betala och bokföra kostnader som inte är ställda till företaget i ett aktiebolag. Däremot kan företaget ersätta dig för hela eller delar av kostnaden men momsen får inte dras av.

/Joachim

Gabbisen
MEDLEM

Jag vill lyfta denna fråga igen då det vad jag kan förstå kommit ett förtydligande från skatteverket. jag ställde följande fråga till skatteverket:
"Jag vill dra av telefonin på min verksamhet och den står numera på mig privat. Är det ok att dra av den eller måste fakturan vara utfärdad på företaget?"
Svaret blev:

Normalt krävs att rätt köpare står på fakturan för att kostnaden ska vara avdragsgill. Men om det är en kostnad som är nödvändig för verksamheten och om företaget ersätter den anställde för kostnaden kan man fortfarande få avdrag för kostnaden förutsatt att den enda bristen i fakturan är att den personens namn står som köpare istället för företaget. Du kan läsa mer om detta under punkt 4.3 i ställningstagandet du hittar via länken nedan.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/415583.html?date=2022-09-20

Vad är er tolkning av detta svar? Menar ni att man inte får dra av momsen fortfarande?

Hej

Enligt denna text på skatteverkets hemsida så tolkar jag det som att momsen får dras av så länge den framgår av fakturan.

" Inköpet har gjorts av en anställd – utlägg

Det kan förekomma att en anställd gör ett inköp med egna medel, som arbetsgivaren sedan ersätter. Den faktura som den anställde har tagit emot vid inköpet är utfärdad på den anställde, d.v.s. den anställde har angivits såsom köpare. Om den anställde kan anses ha gjort ett utlägg för sin arbetsgivares räkning kan den faktura som den anställde har tagit emot vid inköpet godkännas som arbetsgivarens verifikation trots att den brister vad gäller köparens namn, och i förekommande fall vara underlag för arbetsgivarens avdragsrätt. Det förutsätter dock att fakturan innehåller de uppgifter som krävs enligt ML, med undantag för att den anställdes namn kan stå på fakturan i stället för arbetsgivarens namn.

/Joachim

Det här gäller enstaka utlägg, inte telefonabonnemang på löpande räkning varje månad. Har man ett AB, bör man ha ett abonnemang som står på företaget. Är det en enskild firma, så kan man ta upp kostnaden i den proportion som man använder privat/på företaget såsom SKV föreslår. Men de talar om avdrag här och fråga är om det inte handlar om avdrag i den privata inkomstdeklarationen de menar. Vi talar ju här om att lägga in privata räkningar i ett företags bokföring (AB) löpande under året. Det är inte OK.

Mvh Lena

Gabbisen
MEDLEM

Då borde det ju numera vara fritt fram att ha ett privat abonnemang till sitt företag och bokföra det som ett skuld till mig som anställd då.

Hej

Man skall inte sätta det i system och ha en mängd privata abonnemang. I enstaka undantagsfall så tolkar jag det som godkänt.

/Joachim

Jag skulle säga att telefonabonnemang på Enskild Firma är OK i en uppstartsfas tills ekonomin snurrar som den ska. Var på ett seminarium som SKV hade  för ett tag sedan, där en person påpekade att privata telefonabonnemang i regel är betydligt billigare att ha än företagsabonnemang. Här pratade vi som sagt Enskild Firma där SKV gick hårt ut och sa att man inte skulle ha privatabonnemang och lägga in fakturorna i firmans bokföring utan ha företags-d:o istället. I och med denne mans glasklara förklaring om abonnemangskostnader, så backade de lite, log och lade huvudet på sned och sa att det var väl OK ett tag att ha egna abonnemanget på firman. Men inte på sikt. Men det här gällde alltså Enskild Firma.

Då ett AB är en egen juridisk person, är det striktare.  Att ta in enstaka utlägg man privat gjort, är OK, men eget telefonabonnemang blir ajjabajja sockermaja om man sätter det i system.

Mvh Lena

Jag förstår era svar men jag tolkar SKV svar på min fråga annorlunda och att det inte är så strikt längre

Vad menar du med "inte så strikt längre"?

Klickar man på länken till skv tolkar jagvdet som att de lättat något på reglerna kring detta.

Länken funkar inte, så...

Hej

Det är en viss förenkling som du skriver.

"Det kan förekomma att en anställd gör ett inköp med egna medel, som arbetsgivaren sedan ersätter. Den faktura som den anställde har tagit emot vid inköpet är utfärdad på den anställde, d.v.s. den anställde har angivits såsom köpare. Om den anställde kan anses ha gjort ett utlägg för sin arbetsgivares räkning kan den faktura som den anställde har tagit emot vid inköpet godkännas som arbetsgivarens verifikation trots att den brister vad gäller köparens namn, och i förekommande fall vara underlag för arbetsgivarens avdragsrätt. Det förutsätter dock att fakturan innehåller de uppgifter som krävs enligt ML, med undantag för att den anställdes namn kan stå på fakturan i stället för arbetsgivarens namn."

Men jag tolkar det som undantagsfall vilket tidigare var mindre generöst så som jag skrev så är inte meningen att man skall teckna ett privat abonnemang av något slag och sedan ta det som ett utlägg utan mer avsett för när det sker något enstaka fall då och då.

Min rekommendation är att du kontaktar skatteverket och ber dem om deras förklaring av de nya reglerna.

/Joachim