Hej!
Jag har köpt mig en snöskoter till min enskilda firma, där jag har bokfört fakturan manuellt på konto 1243 som jag kallar "terrängfordon" för att kunna hålla isär kostnader om jag senare skaffar en personbil, som känns mer relevant för 1240 alt 1241.
Nu vill jag lägga till den som en "Ny anläggningstillgång" i bokföringen men märker att när jag ska välja "Bilar och andra transportmedel" så väljs "Tillgångskonto: 1240" per automatik och kan inte ändras.
Min fråga är då:
Kommer detta bli ett problem med bokföringen och avskrivningar eller kommer den synka trots att jag bokfört snöskotern på konto 1243?
Hej
Om du går in under Inställningar och tillgångstyp så kan du lägga till en egen tillgångtyp som är kopplad till konto 1243 istället fär 1240.
Löpande spelar det ingen roll att det är konto 1240 istället för 1243 men om du skulle sälja den eller kassera den så kommer det inte bli rätt i bokföringen när anläggningstillgången tas bort.
Under Inställningar > Tillgångstyp klickar du på raden med bilar och andra transportmedel. Använd knappen kopiera.
Ge den nya tillgångstypen ett nytt namn och ändra sedan konto 1240 till 1243 i första kontorutan. Resterande konton skall vara samma.
Spara en nya tillgångstypen.
Efter detta kan du välja att använda den nya tillgångtypen i ditt anläggningsregister.
/Joachim
Jag har precis lagt ett förslag om att inventariernas numrering bör bytas till alfa-numreriskt fält och att även förlänga fältet. Idag är det för få tecken. Testade att lägga in en inventarie med nummer 001 (så att lilla datorn sorterar rätt) men det gick inte. Den tog inte heller bokstäver. När man arbetar aktivt med ett anläggningsregister och har många pryttlar upplagda, behöver man struktur, såsom @Vis man eftersträvar. Det är mycket förlegat och luktar lite tidigt 80-tal över att vara hänvisad till korta fält och enbart siffror.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.