Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Naomi1
UTFORSKARE

Rättning av felbokfört resultat 2022 & 2023

Under arbetet med årsavstämning för 2024 har jag upptäckt att jag har under år 2022 och 2023 års årsavstämning bokfört resultat innan jag bokfört årets skatt.

(Enligt foruminlägg (postat av en annan användare):

https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/Andra-arets-resultat/m-p/207812)

Problemet är då det fria egna kapitalet är då för hög, då den innehåller även skatten, som har såklart betalats i vanlig ordning.

Jag kontaktade skatteverket som svarade att jag får inte ändra i ett tidigare bokslut, så att låsa upp året och rätta är då inte ett alternativ.

Jag har klurat och tänkt att om jag nu i dec 2024 (som jag inte har låst då bokslutet är inte är klart) för 2022 och 2023 års resultat kreditera 2099 med skatten och debitera 2091. Det gör att jag får en rättat balanserad vinst eller förlust, men jag nu har ett saldo på 2099, som kommer väl att påverka när jag bokför årets resultat?

Hur fixa jag detta på bästa sätt?

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Saldot på just 2099 eller 2091 (Balanskonton båda två) påverkar inte resultatet så det bör vara rätt som du gjort.

/Joachim

2091 känns rätt nu då skatten som är betald inte längre ser ut som en del av vinsten.

Men 2099, dit ska jag ju bokföra 2024 års resultat och det kommer bli fel saldo där.

Samt att det ser ut i balansräkningen som 2099 även den räknas som fritt eget kapital - och då har jag ju inte löst problemet?

Hör får jag bort det felbokförda skatten från att påverka fritt eget kapital?

Hej

Det kan du inte utan att påverkar resultatet så du måste påverka det fria egna kapitalet. 

/Joachim

Förlåt, men jag förstår absolut inte nu hur jag ska göra!

Om jag låter det ligger kvar som det är så ser det ut som det finns mera pengar i företaget än vad det egentligen gör, eller hur?

Hur påverkar det företaget framöver?

Vad finns det för alternativ?

Först en fråga; gäller det här aktiebolag eller enskild firma? Iofs så bokför man inte årets skatt i en enskild firma men allt är möjligt...

Jag har AB.

Hej

I så fall är det helt korrekt som du gjort. Saldot på 2091 är en sammanställning av tidigare års resultat och speglar i princip aldrig vad du har i likvida medel.

/Joachim