Hej, så jag bedriver en enskild firma. Jag kör kontantmetoden, och när jag skickat en faktura, och fått den betald, så klistrade jag in kontoutdraget för att i sin tur matcha / registrera att fakturan var inbetald. Men då bokför Spiris det såhär (se bifogad fil), och jag antar att det inte är korrekt eftersom jag vill registrera den såhär:
Konto | Konto-namn | Debet | Kredit |
1930 | Företagskonto / checkkonto | 1 825,00 | |
3051 | Försäljning varor 25 % | 1 460,00 | |
2611 | Utgående moms 25 % | 365,00 |
så jag tog bort den matchningen och bokförde manuellt. Men problemet är att den fakturan hamnar som ”obetald” faktura, gör jag något fel eller hur ska jag gå tillväga?
Hej,
Har du rätt inställning i programmet?
Under inställningar, räkenskapsår, redigera räkenskapsår så ser du om du har angett rätt metod för bokföringen. Kontantmetoden ska vara markerad om det är den principen du ska använda. I bilden nedan är faktureringsmetoden angiven (den jag använder).
Hej, ja precis de står sådär redan!
Hej
Det låter väldigt märkligt. är kontantmetoden inställd som bokföringsmetod så skall inget bokföras upp mot 1510 (förutom om det är en kundfordran vid årets slut) Jag rekommenderar att du ringer in till vår programsupport på 0470 - 70 62 00 så någon kan skärmdela med dig och kontrollera inställningar, hsistorik mm.
/Joachim
Ja det ska jag göra! Däremot på en faktura funkade de att bokföra automatiskt sådär, men på resterande blir det sådär…
Hej
Har inget svar att ge dig angående detta. Låter märkligt och det kan säkert redas ut via programsupporten som kan skärmdela och se hur det ser ut i ditt system mm.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.