Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Username
UTFORSKARE

Retroaktiv momsrapport i låst bokföringsperiod

Hej.

Har stött på problem med programmet nu i momstider.

Jag ska försöka förklara mig kort.
Vid årsbokslutet tog jag hjälp med även momsdeklarationen för Q4 25 då den innehöll förenklad VMB, revisor gör då verifikationer i sitt program som jag manuellt senare gör lika i mitt program för att vi ska ha lika verifikationer och lika belopp, det upprättas inte någon momsrapport i Visma.

Nu Q1 26 så kan jag inte skapa ny momsrapport i Visma för att Q4 25 inte är uppförd. Jag försöker nu retroaktivt uppföra den men det flaggar naturligtvis för belopp som inte den vill godta.

Har läst vid sökning på internet att man kan nolla en föregående manuellt förd momsrapport och på det sättet komma vidare till den nuvarande aktuella rapporten?

Nu är ju förra årets bokföring låst enligt rekommendationerna så jag undrar stämmer detta att man kan göra så att man nollar och fungerar det även med en låst period?

Jag skulle behöva att ni i så fall visar med uppställning hur man gör vid nollningen och förklara vad detta gör för kontona man nollar.

Tack på förhand.
Mvh
4 SVAR 4

Det bästa är att låsa upp så att det går att ändra som du vill. Kom ihåg att har du månader i år 2026 som är låsta, måste du låsa upp dessa först innan du låser upp år 2025. Så här går det till:

LWInBlueAccounting_0-1778147879273.png

Mvh Lena

Username
UTFORSKARE

Hej tack för svar. 🙂

Vi har inte lika inställningar under företagsinställningar, jag får tyvärr det inte att fungera. Jag har låst upp det men det går inte att ändra i verifikationen för de står att det fortfarande är låst under just företagsinställningar?

MVH

EDIT:

Ser nu att man inte får ändra enligt bokföringslagen i en låst period utan att man måste upprätta en korrigeringsverifikation.

Skärmbild 2026-05-11 111518.png

Hejsan!

Jag har bara svarat på din fråga hur du ska kunna ändra när det är låst, inte om det är OK att ändra när det är låst. Naturligtvis utgår jag ifrån att du vet vad du gör, när du vill ändra i låsta perioder och vilka konsekvenser det medför, m a o vad man måste se upp med i de perioder som kommer efter. 

Mvh Lena

Nej jag vet inte vad jag gör därför gick jag till det här forumet för att få svar.