Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnneliW
MEDLEM

Samfällighet och överskott av kapital 2024

Hej,

Vi började använda Visma 2024 och hade förra året i ingång av 2025 ett överskott. Jag glömde lägga in det på något sätt så hur gör jag nu? Jag har tittat i forumet och undrar om det är dessa konton och kan jag isåfall använda dem nu och lägga in på datum 250101? (som ni märker så är jag inte ekonom) Vi använder inte bankkoppling

Vi använder konto 1930 för allt vi betalar och får in, hur får jag isåfall pengarna tillbaks dit?

AnneliW_0-1769895310344.png

5 SVAR 5

Hej!

I vilket program arbetar du? Har dina balanskonton flyttats över från 2024 (utgående siffror) till 2025 (ingående siffror) så de är lika? Är det så, att du bara vill flytta över "årets resultat" 2024 till "föregående års resultat" 2025?

Hej, nej jag gjorde inget förra året vilket jag nu inser är fel. Jag låste 2024 och "körde" bara på i Spiris på det nya året jag skapade upp för 2025.

Jag arbetar i Bokföring och Fakturering men vi bokför bara, vi fakturerar inget.

Vi använder mest systemet för att kunna få ut ordentliga rapporter inför Årsmötet och dessa blir ju inte korrekta nu då jag inte gjorde något med vårat överskott för 2024.

Ta ut på skärmen en PDF på balansrapport för 2024.

Ta sedan ut en PDF på balansrapport för 2025.

Lägg 2024 till vänster på skärmen och den andra till höger därom

Det finns olika kolumner:

LWInBlueAccounting_0-1770028886702.png

För år 2024 tittar du på kontsummorna i kolumnen "Vid periodens slut"

De olika kontona med tillhörande summorna 2024 (Vid periodens slut) ska vara identiska med de siffror som finns för 2025  i kolumnen "Vid periodens början".

Är det så?

Mvh Lena

AnneliW
MEDLEM

Ja det stämmer att de 3 översta kontona är lika, 2025 har jag fått lägga in ett konto till då vi sparar

AnneliW_0-1770037652016.png

AnneliW_1-1770037732779.png

Hej igen, ser att jag kanske var otydlig i mitt svar 🙂

Beloppen är desamma i de kolumner du ville att jag skulle kontollera. Skickade bara med bilderna på våra konton så du ser att vi har flera stycken. Måste jag göra något med alla nu vid årskiftet. Vi har pengar på alla konton.