Hej,
Jag har en kund som driver ett AB. Hen är den enda som jobbar inom företaget och har betalat läkarbesök efter att blivit skadad på jobbet. Hur bokför jag detta? Hade för mig att sjukvårdsbesök anses vara en privat kostnad och inget som man kunde betala genom företaget.
mvh
Linnéa
Löst! Gå till lösning.
Förmånsbeskattning om man läser vad som står här! https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/halsoochsjukvardforprivatperson...
Hej
Det kan variera beroende på vad det är för sjukvård man fått så jag rekommenderar att du börjar med att kontakta skatteverket gällande detta.
Det kan vara så att hela kostnaden får tas på företaget och ingen förmånsbeskattning skall ske eller så är den ej avdragsgill och hela eller delar av den sjakk förmånsbeskattas.
/Joachim
Hej,
Nu har jag pratat med skatteverket.
Detta var inte tillåttet utan ses som förbjudet lån eller som att kunden betalat ut lön till sig själv.
Så nu är min fråga. Hur bokför jag detta?
Mvh
Linnéa
Hej
Förmodar att det betalats med företagets pengar så bokför det som en ej avdragsgill kostnad på konto 6992 och ta sedan upp det i bokslutet så det inte påverkar resultatet.
/Joachim
Fast om det är ett förbjudet lån eller att kunden betalat ut lön till sig själv så kan man väl inte bokföra det som en avdragsgill kostnad!? Eller tänker jag helt galet nu... Spontant tänker jag att man borde bokföra beloppet på ett balanskonto (fordran anställd) och sedan dra beloppet på kommande lön alternativt betala in på företagets konto.
Hej
Ja skrev ej avdragsgill kostnad på konto 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader men det går bra att lägga det på ett fordranskonto också och sedan dra av det från t ex lön eller be personen betala tillbaka det till företaget.
/Joachim
Du får ursäkta! "ej" kom inte med i mitt svar. Svaret/frågan från mig hade dock varit densamma. Tänker att något som skatteverket avser är ett förbjudet lån inte alls hör hemma i resultaträkningen oavsett hur det bokförs. Om det bokförs som lön inklusive arbetsgivaravgifter däremot så hamnar det där.
Du som ställde frågan får nog fundera på hur du ska hantera det här på bästa sätt för din kund så det blir rätt.
Hej
De ej avdragsgilla kostnaderna skall dras av i bokslutet sedan i ruta 4.3c så de inte påverkar resultatet negativt.
Resultatet av det eller en lägre löneutbetalning blir i slutändan detsamma resultatmässigt. Båda varianteran blir ett förbjudet lån eftersom man använt förtagets pengar för en privat kosntad. Då skadan redan är skedd gäller det bara att se till att det inte påverkar resultatet negativt i slutändan och sedan informera förtaget om att kostnader som detta får man betala privat i fortsättningen.
Misstag sker ju då och då dessvärre och jag förmodar att det inte gäller någon större summa i detta fallet.
/Joachim
Jag skulle lägga kostnaden på den fakturan som en "fordran på personal, 1610, och sedan vid lönen dra av denna summa på en egen rad i lönekörningen så att 1610 blir nollat.
Mvh Lena
Tack för all hjälp!!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.