Hej,
Vi har fått både Korrigerad kostnadsränta som är positiv (+saldo) och Korrigerad intäktsränta som är negativ (-saldo) på kontoutdraget från Skatteverket.
På 'Kassa- och Bankhändelser' - 'Skattekonto', skall dessa fortfarande hanteras som nedan?
Korrigerad kostnadsränta, 25 SEK: som mallen Intäktsränta, då det är plus saldo?
D 1630, K 8314
Korrigerad intäktsränta, -1 311 SEK: som mallen Kostnadsränta, då det är minus saldo?
D 8423, K 1630
Tack så hjärtligt!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det är helt korrekt som du skriver. Du hanterar korrigerade räntor på samma sätt som en vanlig ränta på skattekontot.
/Joachim
Nja tvärtom, söker du på korrigerad intäktsränta eller korrigerad kostnadsränta på forumet så hittar du ganska många svar som säger att intäktsränta och korrigerad intäktsränta går på 8314 samt kostnadsränta och korrigerad kostnadsränta går på 8423
Korrigerad intäktsränta är en korrigering av intäktsräntan och ska alltså vara D 8314, K 1630
Och på samma sätt korrigerad kostnadsränta D 1630, K 8423
Tack för heads-up Kortedalavatten!
Jag har nu justerat så att det följer;
Intäktsränta & Korrigerad Intäktsränta på 8314 - Skattefria ränteintäkter
Kostnadsränta & Korrigerad Kostnadsränta på 8423 - Räntekostnader för skatter och avgifter
Enligt följande:
Om den Korrigerade Intäktsräntan är negativ: D8314, K1630
Om den Korrigerade Intäktsräntan är positiv: D1630, K8314
Om den Korrigerade Kostnadsräntan är negativ: D8423, K1630
Om den Korrigerade Kostnadsräntan är positiv: D1630, K8423
Med detta upplägg balanseras Skattekontot 1630 och följer saldot på Skatteverket, samtidigt som Kostnadsräntor och Intäktsräntor går på sitt respektive konto oavsett positiv eller negativt belopp.
Tänker jag korrekt? 🙂
Ja jag är ingen expert på detta och inte hundra på hur skatteverket dribblar med räntor men det är så jag har förstått 🙂
Hejsan!
Tänk så här:
Min taktik (att kika på om det kom in pengar på skattekontot eller gick ut och att först kontera 1630 efter den informationen) kallas att "ta betalbenet först". Man kikar och analyserar, kom det in eller gick ut pengar från kontot. Ja, det kom in pengar, det betyder debetpost, eller: attans, pengar gick ut, då hamnar pengarna i kredit. I och med att verifikat måste balansera, så hamnar nästkommande kontering automatiskt rätt (på andra sidan). Att ta betalbenet först, hjälper alltid till i alla situationer när man måste fundera hur man ska kontera så det blir helt korrekt, inte enbart när det handlar om skattekontot.
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.