Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Stellamat
MEDLEM

Tjänster utförda i annat EU-land

Hej!

Jag vill hålla skrivarkurser (alltså en kulturell/pedagogisk tjänst) i Tyskland. Som jag förstått det måste jag då applicera tysk moms. Hur bokför jag det och hur betalar jag in den tyska momsen till tyska skatteverket?

Eller måste jag i så fall starta en firma i Tyskland och få ett tyskt VAT-nummer? Det verkar ju helt galet omständligt...

Tacksam för snabbt svar!

3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Du och företaget / företagen utbyter momsregistreringsnummer (VAT-nummer)

Du debiterar sedan utan moms

Du fyller i periodisk sammanställning hos Skatteverket (tror tjänster är 1 ggn/månad)

Mvh Lena

Tack för svar.

Det här handlar dock om att fysiskt utföra tjänsten med fysiskt närvarande deltagare, i egen regi, i Tyskland. Mestadels (antagligen) till privatpersoner.

Om jag förstått det rätt infördes den här regeln genom domslut 2019 och sedan dess gäller uppenbarligen att VAT måste betalas i det land där tjänsten utförs. Jag har hittat en del företag på nätet som erbjuder dyra tjänster för att registrera VAT-nummer i andra länder, men min fråga är om det verkligen behövs? 

Vad jag undrar är alltså om det är någon som har erfarenhet av detta och vet om det går att göra utan att registrera ett tyskt VAT-nummer?

Hej @Stellamat!

Jag har själv inte koll på detta men efter lite googlingar tror jag du tänker helt rätt. 

Detta är vad jag fick fram (dubbelkolla gärna detta då jag inte är helt säker om det är rätt)

Måste jag ta ut tysk moms? Ja, om kursen sker fysiskt i Tyskland till privatpersoner
Måste jag ha tyskt VAT-nummer? Ja, men du kan använda ditt svenska företag – du behöver inte starta ett tyskt bolag
Kan jag undvika registrering? I princip nej – men kolla med tyska Skatteverket för ev. undantag (t.ex. om du bara gör det en gång per år och omsättningen är låg)

Här är även en länk till Skatteverket i Tyskland. 

Lycka till när det är dags! 
/Ebba