Hej,
Jag har köpt in varor från Kina, och fakturan är i en utländsk valuta. Jag betalade via PayPal genom direktbetalning från mitt bankkort. För tillfället är varan under tillverkning, så endast leverantörsfakturan ska bokföras nu. Tull och moms kommer att läggas till senare.
Jag undrar hur jag hanterar valutakursdifferensen?
Detta har jag gjort:
Skapat leverantören (land: Kina, valuta: USD)
Skapat en ny leverantörsfaktura med den nya leverantören och bifogat fakturan samt PayPals transaktionsinformation.
Konton:
2440: -XXX (utländsk valuta)
4545: XXX (utländsk valuta)
Valutakursen har satts enligt dagens kurs när fakturan skapades av leverantören.
Betalningen har registrerats med rätt datum och belopp som drogs från bankkontot (fakturametoden).
Problemet är att omvandlingen som görs i Visma inte stämmer med det belopp som faktiskt drogs från bankkontot. Jag misstänker att detta beror på att PayPal gör sin egen valutaväxling från SEK till USD med en annan kurs än den som Visma använder.
Jag får det företagskonto att stämma med banken då jag registrerade inbetalningen med det faktiska beloppet som drogs från bankkontot istället för det Visma hade omvandlat, men nu behöver jag registrera denna differens på något sätt. Hur går jag tillväga för att hantera detta, och hur bör jag göra i framtiden?
Tack på förhand
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det är säkert helt korrekt att valutaväxlingen i eEkonomi och Paypal kan skilja sig åt. Precis som olika växlingskontor så kan man använda olika valutomvandlare.
Det jag inte helt förstår är vart du har en differens någonstans. Vilket/vilka konton är det som du inte får att stämma? återkom med info om detta så kan jag ge dig en lösning.
/Joachim
Hej,
När jag vill registrera betalningen så är beloppet enligt vismas valutakurs. Om jag registrerar detta kommer det bli en differens på företagskontot och banken. Jag vill därför skriva det faktiska beloppet som drogs och på något sätt redovisa differensen som visma visar och det faktiska beloppet. (se bifogad bild)
Hoppas att det är infon du frågade efter!
Hej
Beloppet i fältet betalt belopp kan du ändra till det faktiska beloppet. Så byt ut beloppet 2625,60 till 2522,52 och bokför den sedan. eEkonomi kommer då lägga skillnaden på ett konto för valutakursdifferenser automatiskt.
/Joachim
Hej,
Vart kan jag se detta konto? Kan inte se något under verifikationer?
Tack på förhand!
Hej
Om du titta på verifikationen som skapas när du bokför så ser du kontot. Visar med ett exempel från mitt testsystem.
/Joachim
Hej,
Konto 7960 syns inte på verifikationen.
Det som syns är
konto 4545 debet
konto 1930 kredit
Dock så ser jag att debit och kredit är det samma belopp i verifikationen. (se bifogad bild)
Hej
Då beror det på att det är summan som dragits från företagskontot i så fall dvs då blir det inte en diff mot bank.
vart fick du första summan du visade ifrån?
/Joachim
Hej,
Första summan (2625,60) dyker upp när man lägger in fakturan i visma och har valutakursen som var det datumet som fakturan skapades. Beloppet dyker också upp när man ska registrera inbetalningen.
Och därför blir det en diff då paypal hade en egen valutakurs.
Jag kan tillägga att jag inte har en bankkoppling till mitt eekonomi utan behöver lägga in manuellt och jämföra med banken.
Hej
Ok då var det precis tvärtom dvs att du inte skulle ändrat på beloppet då hade det bokförts upp en valutakursdifferens. Du kan korrigera den bokförda verifikationen om du har sparat den och lägga in 2625 på raden med konto 4545 och sedan konto 7960 och mellanskillnaden i debet.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.