Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lina_B
MEDLEM

Zettle med integrerat swish utan kassaregister.

Hej,

 

Jag har sålt varor på event och tar betalt via Zettle och ibland via Swish (som registreras via Zettle-appen för att underlätta inventering och kvitton).
Jag har inget kassaregister eftersom jag inte uppnår omsättningen där det krävs.

 

Jag har koppling mellan Visma (Spiris) och Zettle, så själva försäljningen bokförs automatiskt samma dag på konto 1580 mm.
Det enda jag behöver göra själv är att bokföra utbetalningen från Zettle till mitt företagskonto, oftast några dagar senare. Då gör jag enligt guiden på er hemsida.

 

Nu till mina två frågor:

  1. Ska jag använda konto 1580 även om jag inte har kassaregister?
    Eftersom integrationen är uppsatt så att all försäljning via Zettle bokförs mot konto 1580, så är det korrekt att fortsätta använda 1580 även om jag inte har kassaregister? 1580 fungerar här som en "mellanlandning" tills pengarna sätts in på banken.

  2. Gäller samma procedur för Swishbetalningar via Zettle-appen?
    Eftersom Swishbetalningarna också går via Zettle och därför bokförs automatiskt mot konto 1580, ska jag hantera dem på samma sätt som vanliga Zettle-utbetalningar?
    Skillnaden är bara att utbetalningen från Swish oftast sker samma dag.

 

 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du använder 1580 för båda alternativen både för själva försäljningen och när utbetalningarna bokförs antingen samma dag (Swish) eller några dagar senare (Zettle). 
Det gör att försäljningen alltid bokföras på korrekt försäljningsdag vilket är dagen du försäljningen äger rum och inte när pengarna kommer in på banken.

/Joachim