Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

gsiamak66
NY MEDLEM

bokföra kundfaktura som betalas som delbetalning.

Jag har en export & Import ( AB) som importera varor och sälja till kunder i sverige. Jag betalar i euro till min leverantör och får betalt från min kund i Sverige också i Euro. Min kund betalar 30 % av fakturan i förskott som jag betalar 30 % i förskott till min leverantör. Min kund betalar hela summan först när de har fått varorna och vill att jag betala tillbaka de 30 % som betalades i förskott tillbaka till kunden igen. Hur bokför jag detta stegvis i Visma?

m v h novis

1 SVAR 1
LW -60
UTFORSKARE

Alla transaktioner skall kunna verifieras!

Därför:

• Skicka en faktura till kunden på 30% av det som kunden ska betala till dig i ett förskott, betalningsvillkor OMEDELBART!
  • Se till att han betalar...
  • Leverantören ska å sin sida  skicka dig en faktura på 30% så att du kan verifikera att du har en kostnad som avser en handpenning på 30% av varans belopp.
  • Betala ut denna kostnad OMGÅENDE!
  • Din kund, SKA INTE ha dessa pengar tillbaka!!!!!
  • När leverans skett, skickar du en faktura till kunden och på rad ett i fakturan, skriver du i det hela beloppet som varan ska kosta detta företag (denna kund). På rad två i fakturan, drar du av 30% och skriver i att detta är ett betalat föskott som avgår från räkningen.
  • Du i din tu, ska också  få en   faktura från leverantören med motsvarande uppgifter en totalkostnad och ett avdrag för dina 30% som du redan betalat på föregående faktura.

Problem solved!

Mvh Lena