ChatGPT gör en månadsvis dragning på bankkortet och jag brukar göra en manuell bokföring.
Jag tar beloppet som dras på mitt företagskonto, olika varje månad pga valutaväxlingen, runt 200kr, räknar ut vad 25% av det är (dvs cirka 50kr), och gör följande i bokföringen:
1930 kredit 200 (betalningen)
5230 debet 200 ("programvaror")
(så långt fattar t o m jag.........)
och så har jag lärt mig att man i samma post även ska göra en krumbukt för att det ska bli rätt men omvänd moms:
4599 kredit 200
4535 debet 200
2614 kredit 50
2645 debet 50
Jag tror det är korrekt men snälla, bekräfta gärna det!
Innebär det att jag egentligen betalar 250kr för ChatGPT? Eller 200+50 och jag får "tillbaka" 50 precis som om jag hade köpt det från ett svenskt bolag?
Visma:s tolkning av kvitto är dock för mig svår att förstå. Jag laddar upp kvittot som PDF, väljer "Hantera", den säger "Inköp mot kvitto" där jag ska välja mellan Kassakonto och Företagskonto. Tror inte någon någonsin betalar kontant för en tjänst man köper online från USA, så väljer förstås Företagskonto...
Sedan står det
där jag sedan själv plitar in värdet 20 enligt förslaget.
Då blir konteringsförslaget
Men vi har ju inte ens USD i företaget så det här verkar helt fel. Och jag är rätt säker på att man inte heller vill ha USD i det här lilla småföretaget. Hur får jag programmet att ge mig en korrekt mall med omvänd moms etc i SEK?
(Edit: Jag har inte bankkoppling.)
Hej!
Som jag förstår det betalar du inte 250 kr för tjänsten utan cirka 200 kr. Momsen vid omvänd skattskyldighet blir normalt både en utgående och en ingående moms i samma verifikation, vilket gör att momsen i praktiken tar ut sig själv för ett momspliktigt företag.
Konteringen med 4535/4599 och 2614/2645 ser därför i princip ut att följa tanken bakom omvänd moms vid inköp av tjänster från ett företag utanför Sverige.
Det jag däremot reagerar på är att programmet verkar vilja hantera underlaget i USD trots att själva transaktionen redan dragits i SEK från bankkontot. Om betalningen faktiskt har skett i SEK borde det kännas mer naturligt att bokföra underlaget i SEK och endast använda valutabeloppet som information från leverantörsfakturan.
Jag är också nyfiken på hur moderatorerna brukar rekommendera att detta hanteras direkt i Spiris när kvittot kommer från OpenAI och betalningen sker via kort i SEK.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.