Hej, jag driver en enskild firma inom bilrekond. När jag köper in trasor, rengöringsmedel, bilvårdsprodukter som jag använder när jag utför mina tjänster som bilrekond har jag bokfört dessa inköp av produkter som 5460 förbrukningsmaterial. Är det rätt att bokföra dessa på det kontot eller ska jag ta upp det som lager?
Löst! Gå till lösning.
Du tänker helt rätt!
Du bokar det hela som förbrukningsmaterial tills räkenskapsårets slut.
Sedan gör du en lagerinventering och lägger upp lagret på ett 14xx-konto, typ 1490 i debet och motkonterar i kredit ett konto på 49xx. Då har du fått bort överskjutande kostnad för materialet och det ligger som en tillgång istället.
Sedan kör du på hela nästkommande år och kostnadsför mot 5460 till det året är slut.
Du gör då en ny lagerinventering och ser om lagret ökat eller minskat. Lägg förändringen då på 1499 och motkontera 49xx.
Kom ihåg att ta ut fakturorna på lagertillgången på PDF eller papper och ha dem samlade där du dpkumenterat vad lagret avser. Rätt som det är, är det någon som vill se om siffrorna stämmer.
Kom också ihåg att vid varje lagerinventering mässa för dig själv: "Det är kuuuul med lagerinventering!"
Mvh Lena
Tack! Jag ska göra ett förenklat bokslut och om jag inte har kvar några produkter utan har använt allt eller om värdet är under 29400 kr behöver jag alltså inte boka något på varulager utan låter allt ligga kvar på 5460?
Nej, är kostnaden av ditt lager av ett mindre värde, är det OK att ha det kostnadsfört direkt.
Mvh Lena
Tusen tack för så snabb återkoppling! 🙂
Hej ameand,
Du ska INTE lagerföra förbrukningsmaterial. Endast varor som ska säljas ska inventeras och lagerföras.
Låt det stå kvar på konto 5460.
Mvh Hanna
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.