Hej,
Jag upptäckte igår att fraktbolaget som levererade inköpta varor utanför EU hade deklarerat fel till tullverket (lägre belopp än riktiga värder). Nu vid ändringen kan det eventuellt tillkomma en tullavgift som då inte tidigare fanns och detta behövs då betalas och bokföras.
Tänker jag rätt om det är bara att göra en ny kassa/bankhändelse och registrera;
1930 - kredit
5720- debet
I och med detta har jag ej fått reda på importmomsen och kommer då även behöva registrera detta.
När jag köpte varorna behövde jag inte betala någon moms, men ska sälja detta vidare i Sverige.
Är det korrekt att göra en ny verifikation som innehåller
2645 - Debet (momsbeloppet)
2615- Kredit (momsbeloppet)
eller finns det bättre alternativ i visma Eekonomi?
Tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Själva tullkostnaden är helt korrekt att bokföra på det sätt som du skriver.
1930 Kredit
5720 Debet
När det gäller importmomsen och om den behöver justera så skall eventuell höjning/sänkning av tidigare bokförd importmoms bokföas på följande sätt
Visar med ett exempel på 5 000 kronors höjning.
/Joachim
Hej,
tack för svar!
Jag har inte hunnit bokföra importmomsen i och med att jag inväntade tulldeklarationen från tullverket. Så det finns ingen tidigare verifikation av momsen.
Nu när jag skulle lägga in den så såg jag att deklarationen var fel innan jag hann lägga upp någon verifikation, så just nu inväntar jag den korrekta versionen från tullverket/fraktbolaget.
När jag får det nya beskedet, tänker jag korrekt med mitt tidigare påstående?
Ny verifikation >
2645 - Debet (momsbeloppet)
2615- Kredit (momsbeloppet)
Hej
Ditt påstående blir inte rätt då man inte enbart kan bokföra moms utan du får göra på det sätt som jag visade med bilden.
4545 Debet Momskod 50 (25%) det monetära tullvärdet
2645 Debet (Momsen på ovanstående värde)
2615 Kredit (Momsen på ovanstående värde)
4549 Kredit Ingen momskod (Samma monetära värde som på raden med 4545.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.