Hej,
Jag hjälper min pappa som blivit dålig och har försökt föra in hans tidigare bokföring till Spiris. Ingångsvärden är negativt eget kapital (han är skyldig firman) låt oss säga 500 kkr så konto 2010 har ansatts saldo -500 kkr.
Jag är nu fundersam på om jag gjort något fel, för hittills under 2025 har han gjort mer uttag än insättningar utifrån bank-kontoutdrag - enligt balansräkningen nu låt oss säga 200 kkr (positivt) på konto 2013 och -100 kkr (negativt) på konto 2018. Det innebär att sista raden 'eget kapital' ökat med nettobeloppet 200-100=100 kkr och är -400 kkr.
Jag tycker detta känns fel; han har gjort större uttag än insättningar så skulden borde öka till -600 kkr? Jag missförstår garanterat något...
Bokföring funkar så att vi har en debet- och en kreditkolumn. När vi skapar ett verifikat, ska summan i varje kolumn ha samma sammanlagda värde. Skillnaden är att i kreditkolumnen blir det en minuspost och lägger man ihop det som finns i debetkolumnen och får det till +100 kr och minskar med kreditkolumnen som har -100 så blir det noll, eller hur. Det är så ett verifikat balanserar, det ska bli noll när man slår ihop debet med kredit.
I det här fallet, har din far tagit ut pengar från tillgångskontot (1930 bank) och då blir det minus, kreditkolumnen, för tillgången på banken minskar. För att få verifikatet att balansera måste man då lägga nästa post i debet. I och med att inget inköp skett, läggs då summan i debet på 20xx. Och minusvärdet minskar. Det är helt korrekt att det blir så här.
Mvh, Lena
Hej!
Tack för svar! Den första biten hoppades jag att jag hade koll på men blev orolig att jag vänt en minustecken i ingående underlag. Om det är så att pappa tagit ut 500 kkr mer än han satt in 2025 så kommer det utifrån nuvarande bokföring leda till eget kapital "-500 kkr+500kkr=0" skuldfri när jag fortfarande logiskt vill ha det till "skyldig 500, ytterligare 500 kkr tillkommer -> 1 Mkr skuld".
Detta behövs appropå underlag för räntefördelning i första hand.
Hej
Om ingåengsvärdet på 2010 var - 500 kkr så är det företaget som är skyldig din far den summan så om han under året tagit ut mer än som sats in så skall den summan på -500 kkr minska vilket den gjort som jag förstår det. Du har i så fall gjort korrekt.
Det egna kapitalet skall som regel vara negativt då tidigare års resultat/vinster som man inte tagit ut fullt blir en skuld till ägaren i företaget.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.