Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

drprrf
MEDLEM

periodisering med kontantmetod

Hej!

Jag hittade idag en funktion "Årsavstämning" i programmet som jag inte sett innan. Bra att ha nu när det närmar sig bokslut.

I listan finns "Kostnader och intäkter". Där står det att man bl.a. ska periodisera hyra. Se screenshot nedan.

drprrf_0-1780390862718.png

Gäller det även om man kör med kontantmetoden (med K2)? I vårt fall har vi en hyra varje månad varje år och hyran för januari betalas i slutet av december. Den brukar jag bokföra det datum som den betalas. Är det alltså inte korrekt? Hur gör man? 

4 SVAR 4
GetSamla
UTFORSKARE

Om jag förstått frågan rätt så gäller det hyran för januari som betalas i december.

Även om man använder kontantmetoden bokförs affärshändelser normalt löpande när betalning sker under året. Men vid bokslutet behöver man ändå ta hänsyn till periodiseringar om kostnaden hör till nästa räkenskapsår.

Om decemberbetalningen avser januari månads hyra brukar man därför behöva bedöma om den ska redovisas som en förutbetald kostnad vid bokslutet.

Jag är ingen K2-expert, men jag tror att det är därför årsavstämningen lyfter frågan. Någon som arbetar mer med bokslut enligt K2 får gärna bekräfta hur de brukar hantera just hyresbetalningar som avser nästa räkenskapsår.

drprrf
MEDLEM

Hyran är ett exempel, räkningen betalas slutet av dec men gäller för jan.

Annat exempel: mobilräkning för dec betalas i början av jan, bör ju periodiseras fast åt andra hållet.

Knepigare exempel är försäkring som betalas årsvis mitt i året. 

Och finns säkert en hel rad andra exempel som också borde periodiseras.

Om man har EN STOR klumputgift (t.ex. hyra av konferenslokal) för februari som betalades december förra året, då ser jag en poäng med att periodisera det. Men i de flesta fall är det ju typ samma belopp varje månad. Periodiseringen tillför då inte något av värde.

Lite input/feedback från Visma vore bra.

GetSamla
UTFORSKARE

Intressant resonemang.

Jag håller med om att nyttan av periodisering kan upplevas som begränsad när det handlar om återkommande kostnader med ungefär samma belopp varje månad. Samtidigt är syftet med periodisering att kostnaden ska hamna i den period som den avser, oavsett när betalningen sker.

Det vore därför intressant att höra hur Spiris ser på detta i samband med kontantmetoden och K2, särskilt när det gäller återkommande kostnader som hyra, telefoni och försäkringar.

Joachim E
MODERATOR

Hej

I teorin enligt bokföringslagen så ska periodiseringar göras för kostnader eller intäkter som betalas i förväg eller som avser en tidigare månad. Det finns en beloppsgräns på 5 000 kr så har man inte kostnader eller intäkter som totalt sett överstiger 5 000 kr så behöver man inte periodisera detta alls.

Men som ni är inne på så är återkommande kostnader man har (månadshyra, telefon etc) där kostnaden är konstant eller inte förändras med större summor från månad till månad något som man skulle kunna bortse ifrån. Tanken med periodiseringar är att få in rätt kostnad i rätt månad för att få en rättvis bild över verksamheten men betalar man samma summa varje månad i förväg eller i efterskott så får man ändå in samma summa i varje månad. Jag personligen anser att det då blir ett onödigt jobb att periodisera detta. Enda gången som periodisering är riktigt nödvändig i detta fallet är när ett avtal avslutas eller beloppet förändras vid årsskiftet.

Det är en annan sak om man t ex betalar en engångs kostnad (försäkring är ett vanligt exempel) i december som gäller för kommande året. Den behöver periodiseras för att spegla verksamheten rätt.

Bokföringslagen säger mycket som inte alltid behöver följas helt och hållet i alla lägen. Det viktiga är att det som bokförs speglar verksamheten rätt. Så att periodisera något så man får två kostnader för samma sak i t ex december men sedan ingen i januari blir exakt det samma som att ha en kostnad för varje månad bokförd i respektive månad sett till resultat och år.  

Så löpande kostnader säger jag att ni inte behöver periodisera om beloppen inte förändras med stora belopp
Enskilda kostnader som betalas i förväg eller i efterskott ska man periodisera.

/Joachim