Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hanna_femonova
NY MEDLEM

"Balansräkningen för nuvarande år balanserar inte. Kontrollera och justera för att fortsätta."

Hej, det skulle betyda jättemycket för mig om någon kunde hjälpa mig felsöka detta! 

Jag lämnade först in ett årsavslut men insåg att jag hade gjort en del fel och korrigerade sen, jag låste upp och hämtade nya bokföringsuppgifter efter korrigering. När jag lämnade in första gången så fick jag inte detta felmeddelande. 

Jag har gått igenom cheklistan för årsavstämningen och allt ser ju bra ut så jag är osäker på vad jag missar.

Tacksam för hjälp

Hanna

10 SVAR 10
Hanna_femonova
NY MEDLEM

Ni tillåter inte att ladda upp pdf eller excel filer här...lite klumpigt eftersom det är dessa format som exporteras från spiris bokföring. Här är en länk istället! Hoppas detta är hjälpsamt! 

https://drive.google.com/drive/folders/1qYkmUDLuOnBrQmM6h0ZUWzY2h-GggReF?usp=sharing

Pratar vi om att den lagt på en hel del nollor?

Först såg det ut så här:

LW60_0-1758019788628.png

Och sedan efter korrigering så här:

LW60_1-1758019836658.png

Om vi tittar på den första balansräkningen, så är inte resultatet bokat. Skillnaden mellan "Summa Tillgångar" och "Summa Eget kapital och Skulder" är lika med resultatet som ska bokas upp. 

I detta fall, ser det ut som en mindre förlust. Du bokar således:

• Debet 2099: 3 338,27
  • Kredit 8999: 3 338,27

Däremot undrar jag över hur det kommer sig att det lagts till en massa nollor efter korrigeringen (bild 2) men det kanske inte har med detta att göra? Det är balansräkningen i första bilden som du undrar över, eller?

Mvh Lena

Hej, tack så hjärtligt för svar! 

Nollarna kan jag inte svara på varför dom hänger med i exporten av excel fil i spiris bokföringsprogram. Det ser inte ut så nån annanstans i mitt användargränssnitt!

Jag har bokat upp som du föreslog:

• Debet 2099: 3 338,27
  • Kredit 8999: 3 338,27

Nu ser det ut så här under årsavslut > kontrollera bokföring > balanskonton > eget kapital & skulder > årets resultat. Är det s2 som gör att det inte balanserar? det är en systembokning det förstår jag, antar att den skapades när jag gjorde färdigt mitt första försök av årsavslutet. När jag valde att göra om årsavslutet en gång till så valde jag att göra en korrigeringsverifikation på det verifikat a47 som skapdes då. Det kanske var fel gjort!

Hanna_femonova_0-1758023557827.png

Det har skett en bokning som inte var med ursprungligen, den med en periodisering på eller en p-fond.

• Har maskineriet gjort något på egen hand, verifikat S3?
    Klicka på verifikatet och titta hur bokningen gjorts.

Mvh Lena

A58 är den jag precis bokade in.

s3 är något som systemet skapat själv?

se nedan

Hanna_femonova_0-1758026556925.png

OK, jag tror det hände något vid uppbokningen av resultatet i och med att har justerats några gånger:

LW60_0-1758033513352.png

Vad hände i verifikaten:

• A47
  • A53
  • A58
  • S2

Mvh Lena

Ok! 🙂 så här ser hela kontoanalysen ut för årets resultat 

Hanna_femonova_1-1758089866612.png

A47 är en importerad verifikation som jag sen korrigerade med A53. När jag öppnade upp årsredovisningen för att korrigera så låg den kvar nämligen och det tänkte jag inte var korrekt så jag gjorde en korrigeringsverifikation.

A58 är det verifikatet som jag skapade till följd av ditt första svar i den här tråden! '

S2 vet jag inte, jag har ingen aning om hur den har hamnat där och det är inte något jag själv har gjort. 

Tack för att du tar dig tid! 

Tack för hjälpen!

1. Det som är grönmålat här nedan är OK och ska ligga kvar. 
    Som du ser, tar dessa två verifikat ut varandra och det ska vara så.
  2. Det som jag målat rosa, måste vändas bort. Jag gissar att du gör denna operation i ett bokslutsprogram, så du bör kunna ta bort dem eller vända bort dem manuellt i samma program.
  3. Det som är målat i blå färg, ska vara kvar och det är resultatet som det ska vara.

LW60_0-1758093883854.png

Testa och se hur det fungerar och hör av dig igen. Det är bra att veta om det gick bra eller ej.

Lycka till!

Mvh Lena

Hej Lena! tack för ditt svar, tillsammans med dig och spiris supporten löste det sig! 

Det jag behövde göra va dels som du sa att ta bort A58. Enkelt fixat i bokföring > verifikationer. 

Problemet var att spiris årsavsluts program inte hade uppdaterat. Så det vi va tvungnga att göra var att:

- ticka av resultatplaneringsvalet under beräkna skatt > resultatplanering.

- klicka på en liten gömd uppdaterings ikon tv om beräkningar under beräkna skatt > skattemässiga justeringar. 

- ticka på resultatplaneringsvalet igen.

Då uppdaterade sig hela systemet och balansräkningen balanserar nu! Liiiiite krångligt som slutanvändare må jag säga men verkar vara relativt enkelt löst mha support! 

Tack för hjälp! 😍

Tack för återkopplingen!

Härligt att det löste sig och hur kunde vi veta att inte allt var uppdaterat betr programmet. Alltid lär man sig något nytt!

Ha det så fint!

Mvh Lena