Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

toto11
MEDLEM

"Övrigt uttag" eller "Inköp mot kvitto"?

Hej!

Jag har bokfört alla mina inköp genom att välja bokföringshändelsen "Övrigt uttag" och därefter gjort en egen kontering. Nu ser jag att alternativet "Inköp mot kvitto" också finns att välja, och även där går det att göra en egen kontering.

Inköpen avser dels vissa varor som köpts från privatpersoner, dels fraktetiketter från PostNord. Allt är bokfört korrekt och underlag har bifogats.

Mina frågor är följande:

1. Behöver jag ändra eller justera något i de tidigare verifikationerna?

2. Spelar det någon roll om jag väljer alternativet "Övrigt uttag" eller "Inköp mot kvitto" vid framtida inköp?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar.

1 SVAR 1
LW -60
CHAMPION

Jag tycker du ska kika, hur dessa verifikat har bokats. Det som är viktigt att komma ihåg, är att INTE boka i blindo utan att kontrollera att det blir rätt direkt, för att slippa problem senare. Vad jag menar med det, är att programmerarens (den/de som skapat programvaran) uppfattning om begrepp i programmet, kan skilja sig från det du uppfattar att de menar och det är skälet till att du ställer denna fråga, eller hur. Rubrikerna är inte helt glasklara.

Utan att se hur dina bokningar blivit, kan jag säga att jag uppfattar att "övriga uttag" och "Inköp mot kvitto" ger snarlika bokningar; d v s att pengar går ut från banken som standard. Vd jag råder dig att göra, är att titta på kontot för banken du har kopplat och se hur verifikaten bokats.

Du går in här och gör det:

LW60_0-1761909172768.png

Klicka sedan på kontot för din bank och se efter om du tycker bokningarna stämmer med det du önskar och kontrollera med kontoutdraget från banken att allt finns med.

Lycka till, Lena