Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Bashar 78
UTFORSKARE

rätt konto

Hej 

1. På vilket konto ska jag bokföra varor som jag har köpt med kvitto (t.ex. verktyg, bord, parasoll eller liknande)?

2. På vilket konto ska jag bokföra fakturan från min revisor?

3. Hur bokför jag bränslekvitton?

Jag har en enskild firma.

Tack!

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. 5410 förbrukninsinventarier kan du bokföra Verktyg, bord etc på.

2. 6530 redovisningstjänster bokför du fakturan från revisorn på.

3. När det gäller bränslekostnader så beror det på om det är företaget som äger bilen eller bilen är din privat.
Äger företaget bilen så läggs kosntaden på 5611 drivmedel.

Äger du bilen privat så får du inte ta kosntaden på företaget alls utan ta ut milersättning istället.

/Joachim

Bashar 78
UTFORSKARE

Hej!

Tack för ditt snabba svar!

Jag har lånat en gator och småmaskiner från min svåger, som har en stor gård. Jag köper bränsle till dessa maskiner – hur ska jag hantera det i bokföringen?

Företaget är en enskild firma.

Tack för hjälpen!

Hej

De bränslekosntaderna kan du lägga på 5611.

/Joachim

Bashar 78
UTFORSKARE

tackar 

Bashar 78
UTFORSKARE

Hej  Joachim

Ursäkta alla frågor, men jag behöver hjälp med en sak:

Hur bokför jag bankavgifter som dras automatiskt från företags kontot?

Tack på förhand!

Hej

Ingen fara alls.

6570 bankkostnader bokförs det på. Ingen moms då banktjänster alltid är momsfria.

/Joachim

Hejsan!

Du kan ladda hem en gratis kontoplan från www.BAS.se. En kontoplan kan man förändra, men det är bra när man håller sig till standardkontoplanen och ändra namn på de konton man vill använda, men vars namn inte stämmer till 100% med ens verksamhet.

Det finns ett system i det hela:

Först är kontoplanen uppdelad i två delar; en balansräkning och en resultaträkning.

Balansräkningen:

• Balanssidan visar tillgångar, kontoklass 1 och visar också skulder bolaget har, kontoklass 2. Tillgång är exempelvis ett bankkonto  och ett exempel på skulder är momsskulder.

Resultaträkningen:

• Resultaträkningen börjar med konto 3000 och slutar med 8999.
    Dessa konton har med resultatet att göra och en "normal" verifikation består av ett eller flera konto(n) från balansräkningen och ett eller flera konto(n) från resultaträkningen.

När man ska använda vilka konton:

• Konton som börjar på 4 avser företagets direkta kostnader (såsom inköp av något som ska säljas vidare)
  • Konton som börjar på 5 avser övriga externa rörelseutgifter eller kostnader såsom lokalhyra, el, värme, hyra av anläggningstillgångar, förbrukningsmaterial etc
  • Konton tillhörande kontoklass 6 är andra typer av kostnader såsom kreditförsäljningskostnader, kontorsmaterial, mobiltelefon, konsulttjänster.
  • Konton från kontoklass 7 har med kostnader för personal att göra och avskrivningar och nedskrivningar
  • Konton som börjar på 8, där har vi intäkter och kostnader som är finansiella

Jag har beskrivit detta så att du ska få en större förståelse för hur det hela är uppbyggt med konton, för   ibland kan flera konton heta samma sak och då är det bra att kunna det här. Programvarorna idag har en full kontoplan inbyggd i sig men alla konton är inte aktiva. Man kan aktivera de konton som ligger dolda.

Lycka till!

Mvh Lena