Missade en betalning till SkV så de flyttade medel från Skattekonto till KFM. Sedan betalade jag in ett belopp till KFM. Följande från skattekonto (Aktiebolag):
På KFM hemsida:
Det märkliga är att det beloppet inte stämmer med vad som faktiskt betalats in:
SkV/KFM påstår alltså 81373 men det var 82051, så det skiljer 678kr. Sedan kom det en utbetalning från KFM så här:
dvs de betalade tillbaka 78kr av 678kr. Därför verkar det nu saknas 600kr. Jag förstår inte. Vart tog de pengarna vägen och hur ska man bokföra det?
Jag bokförde inbetalningen mot 1630 för att slippa ha nya bokföringskonton
och använde alltså beloppet från SkV men då stämmer inte 1630 (bankkontot) dag för dag.
Hur fungerar logiken i allt detta, och framförallt, hur ska jag bokföra det?
Löst! Gå till lösning.
600 är vad Kron-Kalle tar för att driva in pengarna åt Skatteverket. Boka dessa mot ej avdragsgilla kostnader.
Omföringen Skatteverket gjorde till Kfm, kan man boka om tillfälligt till annat konto, men ibland blir det krångligare.
Mvh, Lena
Hej, det verkar rimligt! Nu till slut hittade jag även räkningen - den låg på minmyndighetspost.se.
Nu vill jag ändra den bokföring jag gjorde för inbetalningen. Jag kan redigera den bokföringsposten men av okänd anledning kan jag inte modifiera beloppen i Spiris... så jag tvingas göra så här istället, lite rörigt, men ser det korrekt ut?
Utbetalningen 78kr till bankkontot gissar jag att bokförs enklast som 1630 -> 1930?
Dina 78 kronor ska ligga som en post på 1630 i debet. Du betalade från 1930, pengarna kom in på 1630.
Betalningen från Skatteverket till dig, ditt bankkonto, är som du säger kre 1630 debet 1930.
Vad du kan använda som ett bevis för dessa transaktioner är att ta ut PDF från Skattekontot, spara ner och koppla till ditt verifikat i bokföringen. Vi som arbetar som konsulter, gör så hela tiden. Lycka till!
Mvh Lena
Jag tolkar dig som att min ändring av bokföringsposten var helt korrekt.
Normalt brukar jag bara spara utdrag skattekonto, tack för att du säger att även proffs gör så. I det här fallet har jag sparat även utdrag bank, samt räkningen från Kfm.
Bör jag även förfina att det var 89kr ränta i bokföringsposten? Det syns ju inte nu i min bokföring. De räknade ut 89kr utifrån ett visst datum för betalning men jag betalade in tidigare så räntan blev mindre.
Hej igen!
Ja, de gör så att de räknar ut en preliminär ränta först. Du ska bokföra den faktiska, den på 78 kr. Det är alltid det faktiska som gäller i det här fallet, för det som finns "på papper" är det som gäller.
Mvh Lena
Coolt, då anser jag ärendet avklarat. Tack!
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.