Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Josefina1
MEDLEM

Föräldraledighet i timmar eller dagar?

Hur vet jag om jag ska lägga in föräldraledighet i timmar eller dagar?

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Josefina1 

Du registrerar via snabbvalet Övrig frånvaro - Markera föräldraledighet och gör sedan de val som passar för frånvaron.

Välj dagar när den anställda är ledig hela sina schemalagda arbetsdagar.
Välj timmar när den anställda är ledig del av en dag, har oregelbundna arbetspass eller ska ange en viss procent (t.ex. 50%).

Återkom om du har några följdfrågor så hjälper jag dig gärna. 

/Tinna

Josefina1
MEDLEM

Den anställda har oregelbundna pass men är ledig hela sin schemalagda dag. Vad väljer jag då?

Hej @Josefina1 

Menar du att den anställda saknar timmar för den aktuella dagen? I så fall får du börja med att lägga in timmarna hon skulle ha jobbet och sedan registrerar du föräldraledigheten. Vill du att vi pratar om det så ring oss på 0470-70 60 00.

Josefina1
MEDLEM

Nej timmarna lägger jag in på arbetsschema. Menade bara att två av kriterierna du nämnde stämde in, dvs oregelbundna pass men hela dagar. Det gäller två dagar, en av dagarna 11h och den andra 6h. Hur ska jag tänka då?

Som jag ser det så är det viktigaste att timmarna du lägger in matchar de timmar den anställda tar ut i föräldraledighet från Försäkringskassan. Annars kan det bli väldigt fel. Har vi någon annan användare i forumet som kan tipsa @Josefina1 om hur ni brukar hantera likande situationer.