Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Olofjonsson
MEDLEM

Semesterdagar för anställd som jobbar 80%

Hej, 

En anställd arbetar 4 dagar i veckan. När hon tar semester en hel vecka, dras 5 dagar, vilket jag är OK med.

När hon tar semester endast en dag, skulle jag vilja att det dras 1.25 dagar, men det dras bara 1. Är inte det fel?

Går de att dra av 1.25 dagar, de verkar inte så? Hur gör man i denna situation?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Olofjonsson 

Du tänker helt rätt! Utifrån det du skriver låter det som om du har inställningar för bruttosemester även på den anställda som faktiskt är intermittent (inte arbetar veckans alla dagar). 

Om du arbetar i Lön 600 kan du istället använda nettosemesterdagar för en anställd som jobbar 4 dagar i veckan. Det blir enklast och mest konsekvent:

Enstaka semesterdag drar 1 dag.
En hel semestervecka drar 4 dagar.

Programmet räknar om saldot automatiskt (t.ex. 25 bruttodagar blir 20 nettodagar). Enkelt förklarat så får den anställde färre semesterdagar men varje dag är värd mer pengar. Läs mer i hjälpavsnittet Beräkning av nettosemesterdagar

I hjälpavsnittet Semester, företagsinställningar - Fältförklaringar - Företagets regler för intermittent deltidsanställda beskriver vi vilka inställningar du behöver göra, förklarar effekten av dessa samt visar exempel. 

Innan du gör ett byte så bör du ta en säkerhetskopia samt skriva ut en semesterskuldlista.

Kika på det och återkom gärna till oss i forumet eller ring oss på 0470-70 60 00  om du har några följdfrågor. 

Ha en fin dag!