Jag har en Förmånsbil i mitt AB som jag även utnyttjar privat.
Jag förmånsbeskattas för bilen varje månad, men hur gör jag med drivmedel som mitt företag betalar.
I Juni månad har jag kört 72,5 mil privat, 217,1 mil totalt, hur ska jag göra vid löneutbetalningen då?
Hej @Marie_Karlsson
När det gäller företagets betalning av drivmedel till din förmånsbil och du även har privat körning, ska du både använda löneart Drivmedelsförmån samt Drivmedelsförmån upphöjt värde i löneutbetalningen. På det viset redovisas rätt förmånsvärde enligt Skatteverkets regler.
Du behöver alltså dels ange de mil och det belopp som avser den privata körningen och därefter beräkna det upphöjda värdet. Exakt hur du fyller i de olika lönearterna finns beskrivet så här i hjälpen:
Drivmedelsförmån (Redovisas 018/134)
Förmånsvärdet värderas till 120 procent av marknadsvärdet för drivmedel. Marknadsvärdet är genomsnittspriset på bensinen enligt faktura. Om bensinen kostade 20 kronor per liter i genomsnitt, blir förmånsvärdet för den anställde 120 % x 20 kronor, d.v.s. 24 kronor per liter bensin. Arbetsgivaravgift ska bara betalas för den verkliga drivmedelskostnaden, i det här fallet 20 kronor per liter.
Ange antal liter och pris per liter som den anställde ska förmånsbeskattas för. Beloppet ligger till grund för skatt och sociala avgifter.
Drivmedelsförmån upphöjt värde (Redovisas ej)
När du har angett ett belopp under Drivmedelsförmån ska du även räkna ut det upphöjda förmånsvärdet genom att ta 0,20 * marknadsvärdet av förbrukat drivmedel.
Ha en fin dag ☀️
ok så om jag förstår rätt så blir det så här:
120% X 15,625= 18,75 (ink moms)
Sedan ska jag räkna ut hur många liter min bil drar per mil och förmånsbeskattas för de mil jag kört privat?
18,75 X antal liter som gått på 72,5 mil, detta ska jag då förmånsbeskattas för på min lön.
Har jag förstått riktigt då?
Och även om det är under 100 mil så ska ja förmånsbeskattas?
Hej @Marie_Karlsson
Du har förstått det helt rätt! När företaget betalar drivmedel till en förmånsbil och du kör privat ska du förmånsbeskattas för drivmedlet utifrån de privata milen. Det görs genom att räkna ut hur många liter som gått åt till din privata körning (t.ex. uppskattad förbrukning per mil x antalet körda privata mil). Därefter multiplicerar du antalet liter med marknadspriset per liter, och slutligen räknar du upp beloppet till 120 % (d.v.s. 1,2 x literpriset).
I ditt exempel:
Om literpriset är 15,625 kr blir förmånsvärdet 1,2 x 15,625 kr = 18,75 kr per liter. Sedan multiplicerar du det med antalet liter som du har förbrukat på de 72,5 privata milen. Det är detta belopp du ska beskattas för som drivmedelsförmån.
Angående din fråga om 100 mil: Eftersom du redan har bilförmånen, ska all privat körning beskattas, oavsett om det är under eller över 100 mil. 100-milsregeln gäller endast om bilen normalt aldrig används privat (undantagsfall), så den är inte aktuell i ditt fall. Stäm gärna av med Skatteverket så får du svaret svart på vitt!
Ha en härlig sommar 🌻
ok, tusen tack. Då vet jag.
Under min semester betalar jag min bensin själv, behöver jag föra körjournal även då?
Hej @Marie_Karlsson
Det är viktigt att föra körjournal även under semester och när du själv bekostar bensinen, för att visa hur bilen används vid eventuell kontroll från Skatteverket.
Stäm gärna av även med Skatteverket så får du svart på vitt.
Glad sommar! 🌻
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.