Hej,
Vi driver en byrå och därmed löner åt många kunder.
Vi levde i tron att när man lade upp en förmånsbil så uppdateras beskattningsåret med tiden när ett nytt år börjar men icke? Är det meningen att man ska behöva lägga om alla förmångsbilar hos alla kunder med nytt beskattningsår varje år? Varför kan den inte göra det själv ?
Vänliga Hälsningar
/Johan
Löst! Gå till lösning.
Hej Johan!
Om du använder modellkoden och knappen Hämta från Skatteverket vid uppläggning av förmånsbil, uppdateras förmånsvärden och beskattningsår automatiskt varje år. Har du istället lagt in ett schablonbelopp manuellt (utan modellkod) måste du uppdatera manuellt som du beskriver.
Hör gärna av dig vid fler funderingar och ha en fortsatt trevlig sommar! ☀️
/Ebba
Hej!
Ok! Så det ska stå kvar 2024 som beskattningsår när man kollar på bilen i lön? Se nedan bild. (Osäker om upplösning böev bra) vi hämtat skv förmånsvärdet via visma lön så då borde värdet uppdateras då.. fast beskattningsår säger 2024 (hyundai i ena bilden)
Hej igen Johan!
Nu rörde jag ihop det inser jag, förlåt för det! Mitt svar ovan var till vårt molnbaserade löneprogram.
I Lön 300/600 behöver du uppdatera ditt löneprogram till den nya årsversionen (2025) så ska värdet uppdateras automatiskt.
1. Om ni inte har uppdaterat - gör det.
2. Om ni har uppdaterat men att det ändå inte följt med så kan du klicka på Personal - Beräkna bilförmån.
Lycka till och hör gärna av dig om fler frågor dyker upp. 😁
/Ebba
Nope, du var korrekt. Det gäller molnbaserade - spiris lön.
Och i den smala långa bilden lade vi upp en bil förra året, därmed då 2024 satt som beskattningsår. Tittar jag nu i 2025 så står den bilen kvar där i listan som 2024, ska det vara så att det står kvar eller ska systemet uppdatera den listan till 2025 för de som låg som 2024?
Eller behöver vi göra det manuellt, låter som att det ska gå automatiskt? Och då kanske de gamla bilarna ska stå kvar som 2024 men systemet fattar att det är nytt år, eller?
Tack för att du förtydligade ytterligare och återigen förlåt att jag virrat ihop programmen.. 😅
Jag har bett våra produktspecialister kika på detta idag och vi tycker inte riktigt att det funkar som tänkt. Vi har skapat upp ett ärende och kommer att kontakta dig via mejl istället. Vi fortsätter felsökningen den vägen istället.
Ha en fin eftermiddag och jag håller tummarna att det löser sig snabbt.
/Ebba
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.