18 timmar sedan
Nja, tror inte det stämmer att det är per registrerad tid som den avrundar 0,5 upp. För om vi registrerar samma aktivitet för kund så blir det rätt. T.ex: Kund A Uppdrag A Aktivitet A = 0,1 h + nästa tidsreg: Kund A Uppdrag A Aktivitet A = 0,2 h Advisor känner av att det var samma Aktivitet och resultatet blir 0,3 avrundat till 0,5. Alltså inte per tidsreg för då hade det blivit 0,5 + 0,5 = 1. Men det blir 0,5. Detta är dock bra/rätt att den avrundar sist efter att slagit ihop samma aktiviteter. Men då vi debiterar 0,5 per startar Uppdrag... Så hade det varit bättre/bra om den kunde se det på den nivån istället. Största problemet är vid deklaration som Uppdrag. Då vill man 1) inte ta 0,5 per Aktivitet = moms, agi, rut, rot etc. Som separata avrundning utan faller i samma Uppdrag och slutavrundning... eller 2) det betyder att Aktivitet är meningslöst för oss. Då Aktivitet endast får vara 1 per Uppdrag så den inte räknar fel.. Tex: Uppdrag bokföring Aktivitet bokföring Uppdrag deklaration Aktivitet Moms, agi, rot/rut etc (allt på en Aktivitet) Alternativt får vi bara ha ett uppdrag med många aktiviteter t.ex: Uppdrag: Debiterbartid Aktivitet Deklarationer Aktivitet bokföring Aktivitet Lönehantering Och dock då måste vi visa aktivitetsnivå på fakturor och inte endast uppdrag som nu... Dock krånglar det istället till bevakningspunkter som är kopplade till uppdrag...den strukturen... Då får man dölja det uppdraget Debiterbartid och skapa uppdrag som endast innehåller bevakningspunkter och "dummy" Aktivitet som ska får det att bli bra struktur i bevakningspunkter... Hmm... samt att man får skapa om hela prislistan ... för den "debiterbartid" och dess aktiviteter... Dock blir problemet uppdrag per kund... Då måste man lägger till uppdrag "Debiterbartid" men då kommer alla aktiviteter med... även de som kunder inte ska ha.. så då kan man inte styra uppdrag för olika kunder... Hmm nej, enda sättet blir att vi endast kan köra en Aktivitet per uppdrag om vi ska få avrundning att fungera.. Och för deklarationer (bland annat) så får det bli en Aktivitet som heter "skriv deklaration i faktura text rutan" Så visar vi bara uppdrag på faktura och våra anställda får då lägga till "Moms" eller "Agi" som faktura text... Syvenässist så är dessa funktioner - pris, BP, uppdrag, tidsreg ganska stelt.. känns som att set egentligen bara är Byggt på ett sätt "hur det ska funka" men jag kan inte riktigt förstå hur man ska lista ut det sättet... Tänk om visma hade lagt lite tid på att utveckla små saker som att kunna avrundar på uppdragsnivå istället för design och namn.
... Visa mer
2025-04-06
10:47
Hej, Vi tar betalt per påbörjad 30 min PER uppdrag. Men vi använder oss dock av aktiviteter i Advisor eftersom vi får bättre spårning på vad som gjorts. m.m. DOCK verkar det som att inställningar "min fakturerbartid" 30 min tänker per "loggad" aktivitet och inte per UPPDRAG.. Se bild Dv.s. Uppdrag: Deklarationer Aktivitet: AGI = 15 min Aktivitet: Moms = 15 min Därmed ska faktureringen bli 30 min för uppdraget. Istället räknar advisor 30 + 30 min då den tittar på aktivitet.... mycket dumt om det inte går att välja vilken nivå den ska räkna på.. Går detta lösa eller MÅSTE / är vi begränsade till att endast logga EN aktivitet per UPPDRAG för att Advisors fakturering ska fungera för uppdragen? Extra fråga: Bild nederst gällande #date# kan man skriva t.ex: #month-1# eller dylikt för att den ska förstå att om vi fakturerar i april men det alltid avser föregående månad så tar den månad minus 1 ? Alternativt med #date# som är snyggare om man kan ta det minus 1 månad ? Annars är vi även här begränsade att skriva fast text: "Avser föregående månad" vilket inte är lika proffsigt eller tydligt.. Kan man inget av ovan i advisor så lägg det på förbättringar..
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Advisor
2025-03-31
22:44
1Gilla
Lite märkligt krav, utvekling av Visma, att man måste ångra alla innan då momsredovisningar inte är beroende av varandra ... ?
... Visa mer
2025-03-30
01:52
Hej, Hur rättar man en gammal momsredovisning i Visma eekonomi som t.ex är 4 måander sedan? Om det är den senaste så finns "ångra" knappen men hur gör man då om det är en momsredovisning flera månader bakåt som behöver rättas ? Det är belopp som är tillräckligt stora för att rättas och inte rulla på nästa moms. Mvh /Johan
... Visa mer
2025-03-22
10:56
Toppen tack! Sista frågan, får man ner den som skv/sru fil eller endast som pdf fil?
... Visa mer
2025-03-21
00:17
Efter en del om och men så hittade jag tillslut hur man gör K10 för sina kunder. 1. Man får lägga upp kund som ny men som privatperson 2. Starta upp skatt och bokslut pro 3. Välja nuvarande året 2025 - dock begränsat till "kalkyler" ? Jag skapade en Kalkyl för K10 som inte heter K10 ens.. utan endast Kvalificerade aktier i fåman.. Lade in alla uppgifter och tror mig har fått till det med den vanliga förenklingsregeln (se bilder) men nu hittar jag INGENSTANS att klarmarkera det med gröna bockar eller kunna ladda ner detta som en SKV fil för kunden att importera in.... ?! Hur får man ut blanketten !? Måste vara att man väljer 2025 för väljer man 2024 är det fel IB år med mera..
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt & Bokslut Pro
2025-03-21
00:12
Ja, detta upptäckte jag med idag. inte bra utvecklat.. bättre om man kan lägga upp delaägare i AB:ts skatt och bokslut pro och få till deras K10 blanketter i AB formen istället för att lägga upp nya kunder som privatpersoner - mycket admin..
... Visa mer
2025-03-18
20:27
Hej @Tinna Gunnarsson Tack för svar, dock så är det inte bara mig det inträffar för utan även mina kolleger på just denna kunden. Gissar att det får bli ett samtal till teknisk support då ?
... Visa mer
2025-03-17
19:37
Hej, Någon som vet varför vi inte kan skicka lönebesked när man får felet som i bilden ? Vi är en byrå med smarta byrån som använder lön smart åt kunden.
... Visa mer
2025-02-21
00:15
Hej! Är det någon Visma modul som kan upprätta en simpel eller bra kontrollbalansräkning ? Jag har Visma Smarta byrån, går det i eekonomi Pro licens? Eller Visma Skatt och Bokslut Pro ? Eller någon annan modul som ingår i smarta byrån ?
... Visa mer
2025-02-21
00:13
Någon som vet hur man får bort decimaler på antal på lönebesked ? Lön.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön
2025-02-20
00:20
1Gilla
Strålande tack för ditt stöd som alltid!
... Visa mer
2025-02-13
13:35
1Gilla
Tack Tinna för dina snabbasvar! Ah, då är jag nästan 99% med. En sista checkfråga då. I feb lägger jag då till en rad med 1185 provision som "nollar" ut de negativa förskottsvärdena. Vilket innebär: 1. Att nu förskottet tillslut hamnar som kostnad på 7210 2. Och att jag MISSTÄNKER att negativa 1142 OCKSÅ medför negativ skatt så att nu det positiva 1185 även nollar ut SKATT effekten på den negativa beloppet eftersom skatt togs i Januari när 1142 användes. = Skatt bli 0 Om det stämmer så är jag med! Då minskar 1610 och lön nu kostnadsförs på 7210 samt att skatte effekt hanteras och bli 0 då skatt betalades i jan med förskottet. = Allt är frid och fröjd igen 😄 Tänker jag rätt då ?
... Visa mer
2025-02-12
23:30
Hej Tinna, stort tack för svaret! Tror jag har förstått det rätt men tycker resultatet ser konstigt ut. Lönekörning Jan: 1142 lönart = 5000 kr (1610 debet + skatter) lönekörning Feb 1142 lönart = -5000 kr (se bild) 1610 kredit och inga skatter eller blir de negativa? 1185 Provisions lön = 2287,5 Varför blir "utbetalas" nu NEGATIVT ? Det som skett är i detta fallet att personen har nu arbetat in sin provision och med den återbetala skulden. Verkar som att systemet tror att personen ska "inbetala" i netto då "utbetalas" nu är negativt ? + 2287,5 i "summa" bör väl bli 2287,5 i utbetalas - ser inte heller varför systemet säger brutto 2712 ? (ingen prel skatt är dragen i exemplet) Denna ska ju direkt efter gå till bank för utbetalning och då måste banken betala ut 2287,5 (eller minus lönskatten) Får du ihop detta ? har endast gjort så enkelt som beskrivet ovan med Lönekörning Jan och Lönekörning feb..
... Visa mer
2025-02-12
08:34
Hjälp med Lön. Förskott...
Har anställd som arbetar på provision.
Antal = fakturerat
a' = provision %
Vänligen se bilder.. Förskottet lades på 1610. MEN vilken löneart använder jag nu för att räkna av förskottet när personen arbetar in ? Se andra bild.. negativa värden för att kreditera 1610 känns inte rätt då det inte blir några sociala avgifter & personal skatt ?!?!
Vilken löneart ser till att dra det från 1610 och lägga det som typ 7210 kostnad + skatter ? I sista bilden har jagt lagt "minus" provision som tanke för att kunna dra bort från 1610.. ej klarmarkerad, bara tanke. Läste något om att det bör "auto" komma någon löneart på 9 något som skulle vända förskott men har inte sett denna löneart dyka upp och hittar den inte heller när jag söker i lönearts listan.
Hjälp
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön
2024-12-20
16:41
Jag hänger inte med på hur man i Visma eekonomi har löst när man vill göra förskottsfaktura till sina kunder (t.ex om de har låg kreditvärdighet och inte får betalvillkor... vilket är vanligt i dåliga tider..) Här är min tankegång.. kanske fel.. Visma Eeekonomi kan skapa vanliga Kundfakturor och konteras enligt nedan exempel: 1510 +1000 2611 -200 3xxx -800 Vid betalning 1930 1000 kr 1510 -1000 kr Inget konstigt.. MEN! ___________________________________________ hur gör man en förskottare?! Då bör det bli såhär man vill kontera... FÖRSKOTT FAKTURAN - BOKFÖRS INTE ? (Proforma) Hur skapar man PROFORMA eekonomi? Proforma skickas ut och bokförs / konteras inte (en kundfaktura... helt enkelt men med namnet proforma som inte bokförs...) VID BETALNING - PROFORMA 1930 företagskonto +1000 2611 Utgående moms -200 2420 förskott kund -800 VID "arbete" Faktura varje månad - t.ex 2 månader MÅNAD 1: 2420 DEBET 400 kr 3XXX KREDIT 400 kr MÅNAD 2: 2420 DEBET 400 kr 3XXX KREDIT 400 kr Nu är förskottet SLUT = 2420 = 0 och omsättning klar.. Men, HUR... gör man detta i visma eekonomi.. det går inte tvinga kundfakturor att kontera på ett eget sätt för en viss faktura? Hur löser man detta ? Har man helt missat att Förskottsfakturor finns ? Ganska stort område och vanligt..
... Visa mer
2024-12-12
17:27
Hej! Hur har ni löst det i eekonomi med 0 konton och 9 konton som är konton man kan lägga som hamnar utanför bokföringen BR och RR ? Har t.ex en import av SIE fil där de bokfört på 9999 ? Vad blir motsvarigheten i visma eekonomi för att ladda in det ?
... Visa mer
2024-12-05
23:37
Hej, Vi får via bank integration in bankgiro betalningar i klump bank/händelse och den innehåller både dagskassa itbetalning från kassaleverantören samt in bet av kundfakturor. Men hur ska man då matcha bankgiro händelsen när man inte i Visma kan välja att både välja "kundfakturor" OCH egen kontering för dagskassan på samma verifikat ? jag behöver ju matcha med kundfakturor så att kundfakturorna blir satta om betalda i kundreskontra... men behöver ju även få in konteringen för dagskassan.. se bilder
... Visa mer
2024-11-30
12:57
Hej! Som admin/chef skulle jag önska att registrera tid åt mina anställda om de är sjuka och inte hinner själva eller dylikt på deras kunder. Eftersom jag behöver få iväg fakturor i tid. Det är viktigt att jag kak registrera i deras "namn" så Uppföljningen blir rätt per anställd. Hur kan jag som admin välja anställda och registrera in tid på dem ?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Advisor
2024-11-10
14:43
1Gilla
p.s vi förstår att kostnader för digitala underlag har ökat på vismas sida. Dock tror jag ett bättre drag hade varit att prissätta visma scanner istället. Vi förstår också att ni försöker konkurera mot t.ex Fortnox och att möjligen då efterlikna deras prismodel/strutkur och att "micro transaktions" har gjort många företag rika (den nya prismodellen = betala inget för entrén men sedan för allt innanför tältet..) dock är det synd att alla bolag ska gå åt det hållet då det är ett mycket dåligt sätt att uppnå kundnöjdhet på (offra kundnöjdhet kontra vinst) eftersom man alltid kommer känna sig "lurad" när transaktionskostnader smyger på. VI förstår också att en rörlig prismodell "pay for what you use" kan argumenteras som positivt för kund men ibland är man bara nöjd med att köpa en license per månad som är rimlig. T.ex. Visma scanner kan absolut kosta 30, 40, 50 kr per månad. med tanke på att "ladda upp knappen" är gratis och fota fysiska är gratis är det 100% bara en tidsfråga innan det ändras då det inte rimmar med det nya och dessa sätt driver också digital sparning av underlag på er sida... Inte rimligt att t.ex ladda hem fil på mobil och ladda upp i scanner inte kostar när det kostar att mail:a samam digitala fil. Eller att kunder som har en printer och betalar 10 öre per papper kan printa ut de digitala och fota dem via visma scanner och få det gratis.. ett sätt att driva tillbaka det "odigitala". Absolut.. tar tid men men, osnyggt att det går. Vilket gör oss byråer än mer nervös vad nästa drag är för dessa "strömmar" av inskick. Därmed får ni gärna annonsera relativt snart hur era framtidsplaner ser ut överlag och hur ovan nämnda behov av funktionalitet som försvunnit kan åter "utvecklas".. eftersom detta påverkar oss (byråer) en hel del vad vi lovar våra (era indirekta) kunder.. börjar vi utveckla egna "sidolösningar" nu och investerar i det (diverse automations flöden) och ni ändrar "ladda upp filer" knappen till transaktionskostnad så har vi även investerat i nya processer som kastas i sjön..
... Visa mer
2024-11-10
13:56
1Gilla
Tack @Helene Struthers för ett bra svar som visar tydligt att ni förstår de nya utmaningarna vi hamnat i. Vi har även märkt att kunder nu skickar in MULTIPLA filer av samma underlag då de nu är väldigt osäkra på om det kommit in eller inte då de tappat insyn (för de kunder som inte har licens, vilket är många oftast fåmansbolag, konsulter etc som inte behöver det = MÅNGA i antal!) Vi har nu set många fall där filer skickats in minst 3 gånger! Vilket då kostat 10.5 kr för endast EN FIL! Om vi förstått det rätt hur ni debiterar... även om vi sedan tar bort duplikaten som kommit in i bildunderlag så har det antagligen drivet nya kostnader... trevliga intäkter för visma såklart.. Detta "duplikats / multipla filer av samma underlag problem" kommer absolut leva kvar sporadiskt bland många kunder och kommande nya då många inte är tekniska och som företagare "oroliga själar" som vill vara säkra att det blivit gjort... Vi skickade ut detta mail till våra kunder igår så ni förstår (får insyn) hur denna förändring på RIKTIGT påverkat vardagen för byråer..... -------------------------------------------------------------------------------------------------------- Bästa kund, Vi vill tacka för er förståelse och tålamod gällande de förändringar som Visma infört för hanteringen av kvitton och fakturor i vårt bokföringsprogram Visma eEkonomi. Efter noggrant övervägande och i linje med vår filosofi att erbjuda enkla och transparenta priser, har vi beslutat att Bokföringskompaniet kommer att stå för den nya transaktionsavgiften. Detta innebär att ni inte behöver betala någon ytterligare avgift för att skicka in digitala filer, utöver vårt tidigare annonserade timpris och den prisjustering som redan har kommunicerats för 2025. VIKTIGT: Notera dock att om ni skickar in samma fil flera gånger sker transaktions avgiften varje gång! D.v.s skickar ni samma fil 3 gånger kostar det oss 3 * 3,5 = 10,5 kr för en enda fil att komma in då vi raderar duplikaten! Därmed: Försök att BARA skicka filer 1 gång! När det gäller Fakturor som skall betalas så kommer vi inom kort utöka denna säkerheten för er som kund. Vi återkommer om detta. När det gäller andra dokument som kvitton på fil etc så kommer vi alltid återkoppla om vi ser en banktransaktion som saknar underlag. Därmed behöver ni inte oroa er om kvitton kommit in på fil då vi alltid återkopplar om det saknas. En metod vi uppskattar att ni gör istället: Det går att skicka in filer fortfarande via Visma Scanner om ni som kund laddar hem filen på mobilen och laddar upp i Visma Scanner i mobilen! Då blir det kostnadsfritt och fungerar som tidigare! Vi återkommer med en liten kort guide hur man gör om man inte redan klurat ut det. En viktig anledning till att vi inkluderar Visma-avgiften i vårt pris är för att ge oss ett incitament att arbeta för att pressa våra leverantörers priser, i syfte att hålla kostnaderna så låga som möjligt för er, våra kunder. På så sätt ser vi till att representera era intressen gentemot leverantörer som Visma, för att fortsätta erbjuda en så kostnadseffektiv lösning som möjligt. Vi kommer att bevaka kostnaden löpande för att säkerställa att vi kan fortsätta erbjuda er en prisvärd tjänst. Även om vi i nuläget inte planerar några ytterligare prishöjningar, kan vi inte helt utesluta framtida justeringar om omständigheterna förändras. För tillfället är dock vår intention att hålla 2025 års priser som annonserats. Som en påminnelse: Visma Scanner kan fortfarande användas kostnadsfritt för att skanna och överföra fysiska kvitton och fakturor. Avgiften på 3,50 kr per fil gäller endast digitala filer som e-postas direkt till eEkonomi. Vi utforskar även alternativa lösningar som kan undvika transaktionsavgiften, och vi kommer att hålla er uppdaterade om eventuella nya möjligheter. För närvarande kan ni fortsätta att e-posta filer till enligt den vanliga rutinen, och ni kommer inom kort att få en ny e-postadress för inskick av underlag. Tack för ert förtroende och samarbete. Har ni frågor eller behöver ytterligare vägledning kring dessa förändringar är ni varmt välkomna att kontakta oss. Med vänliga hälsningar, BokföringsKompaniet Tack, Bokföringskompaniet-teamet
... Visa mer
2024-11-06
13:53
2 Gillar
tillägg som alternativ och svar på det: "Jo du kan dra in dom eller scanna in dom via tfn då är det ingen kostnad. Ska du vidarebefordra in en pdf från mailen är det en kostnad men då har du en bättre tolkning med" Ja men det är ingen bra lösning. Få som är så tekniska + är ganska ovanligt moment att behöva ladda hem filer på mobil (för de flesta) = ingen bra UX på den metoden. Knappt så jag själv kan / orkar göra så som är teknisk, samt att det begränsar att endast göra allt på mobil. Även om mobil är vanligt i dagsbruk är det säkerligen många som ändå mailar vid en dator för just inkomna PDF mail och även då hanterar inkomna pdf mail och skjuter iväg dem till scanner (från dator) som sitt dagliga arbete. Men det hänger heller inte ihop med något... SÅ t.ex: om jag nu är vid dator och har eekonomi licens själv... varför maila in mailet och betala för det när jag lika gärna kan spara filen och ladda upp den gratis i eekonomi med samma tolkning? (jag testade 10 olika dokument via nya mail funktionen samt ladda upp via grön uppladnings knapp (gratis) den tolkade allt likadant.. Så där är ett scenario för gemene kund som har egen licens där det inte är någon fördel utan likabra att spara fil på dator och ladda upp till eekonomi.. gratis och samma funktion. För oss som byrå med kund som inte har licens ska vi nu behöva antingen be dem att sköta allt på mobilen (nämnd metod) - svår! De tappar även insyn vad leverantörer har skickat in när de använde den funktionen med mera.. tyvärr men det är svårt att se vad de har fått bättre med detta... kostnaden på 3.5 är kanske inte viktigast förutom för oss byråer som har som priserbjudande/model att vi står för kundens alla transaktionskostnader som in har i systemet som nu inkluderar t.ex nedan kostnads exempel för en byrå... Har vi 100 kunder där de snittar 20 digitala underlag (eller mer) * 3,5 = 7000 kr i extra kostnad för byrån varje månad.. * 12 månader = 84 000 kr ska vi som byrå nu kanske behöva stå för..
... Visa mer
2024-11-06
12:58
1Gilla
Gällande den nya uppdateringen där VIsma stryper ett flöde in till Visma Scanner för digitala underlag. Håller helt med denna talare som även försökte förklara:
https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-for-redovisningsbyran/mojlighet-att-mejla-in-underlag-via-epostadress-till-Visma/m-p/239171#M3912
@emeness
OERHÖRT DÅLIGT! Jag undrar om ni har någon koll på vad ni egentligen förändrar i hela kundprocessen! (Ledsen att säga det men har varit i kontakt med Visma support 2 gånger på en dag och ingen har 100% koll på vad förändringen innebär utan vi som byrå får förklara för er... ) Vänligen se bild nedan!!!! Vi som byrå som jobbar med MÅNGA av era kunder får nu massor med kunder som är ..ja.. förbannade och vi kan bara hålla med!! 1. Ingen förstår vad man får för de 3.5 kr / transaktion! Tolkningen får man ändå via Scanner eller manuellt uppladda filer. I ett Byrå - Kund förhållande vill INGEN skicka in digitala underlag direkt till eEkonomi och hoppa över scannar och betala för det! Tvärtom!! 2. Det är nämligen PERFEKT med att ge kunden 1 FLÖDE som är samma för digitala och fysiska UNDERLAD (alla typer, kvitton , fakturor, dokument) OCH 3. I detta flöde kan kunden se SAMLAT vad hen har skickat in samt att det blir som en liten extra "attest" godkännande redan i detta flödet när kunden "uppdaterar" obehandlade dokument. MEN även att när underlag bokförts (försvunnit från BILDUNDERLAG i eEkonomi) DÅ läggs det som HISTORIK i scanner! Vilket gör att kunder kan SE om vi som BYRÅ har hanterat underlaget!! Nu tappar kunden både 1 flöde / 1 process... allt samlat för historik / dubbelkoll samt att de inte kan se om vi hanterat det och allt detta för att betala 3.5 kr ... för något som blivit mycket sämre som tjänst!! NOTERA: Tolkningen är densamma i oavsett flöde. Ni skulle snarare ha strypt e-posten / alternativet att skicka DIREKT in till Bildunderlag eEkonomi och ISTÄLLET haft VISMA SCARNNER e-post flödet kvar = 1 flöde som är gratis och bra för kund - byrå relationen. Sedan kan ni ha / erbjuda ert "DIREKT" flöde till eekonomi via Efakturor som ni REDAN HAR!! - E-fakturor rakt in - E-faktura delen med epost för digitala underlag som konverteras till e-faktura - fysisk adress som konverterar till e-faktura
Jag bara hoppas fler byråer även inser denna mycket stora försämringen och kan kommentera nedan att ni håller med så kanske vi kan påverka visma för ombeslut...
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
eEkonomi
2024-06-22
23:41
Var som jag misstänkte, Strålande, tack!
... Visa mer
2024-06-14
21:09
Hjälp gällande fel bolag i koncern betalade faktura. Bolag A (dotter) betalade och bokförde Bolag B's (moder) faktura (samma koncern). Kontering som skett med KORT: K 1930: 281,25 D 2641: 56,25 D 6230 (data): 225 Hur löser man detta internt mellan bolagen. Försöker förstå 1660 (eller 1661 & 1662 kortfristig fodran dotter och moder) men har inte helt greppat alla stegen inklusive överföring (ingen faktura skapas internt eller? endast banköverföring?) Tacksam om någon kan reda ut konteringsstegen och betalning för båda bolagen.. moderbolaget ska betala och ha den ingående momsen..
... Visa mer
2024-04-26
12:24
Kanske går att använda kompsaldo på något vis för detta då anställda inte får övertid så kanske det kan nyttjas i ovan koncept (på något sätt). Får försöka kika på hur Kompsaldo mekanismen funkar och där verkar det även finnas kalenderöveriskt per anställds balanser eller något (vad jag ser på vismas guider - men de förklarar inte riktigt allt ..)
... Visa mer
2024-04-25
16:29
Ok, de verkar tråkigt nog vara väldigt bokade, 3 veckor fram 😞 Får se hur jag gör
... Visa mer
2024-04-25
10:00
Tänker mig att när man använder (kanske egen skapad om behövs?) Löneart så konteras det rätt direkt på förskott eller efterskott/hands konton. Exempel: Anställda har rörlig lön men via för- & efterskott betalningar kan man då erbjuda den ansrällde en snittlig fast lön (om anställde vill) Exempel: T.ex: Person A har tjänat in 32 300 (rörligt) men har beslutats att ge fast lön på 30 000. Har personen tjänat in mindre så blir det en förskottsbetalning (skuld till företaget, fodran på anställd) och dragit in mer en efterskott betalning (till godo för anställd och företaget en skuld). Så t.ex i fallet med 32 300 har den as tällde 2 300 är kvar till godo och dras bort från lönespec (på en rad) och bokas bort som skuld i bolaget till den anställde. Lönespec skulle då först visa: Fulla rörliga del på 32 300 Effekt löneart efterskott: - 2300 (till godo) Total bruttolön 30 000 Nästa gång kanske den anställde tjänat in 27 700 kr men har som sagt fast lön på 30 000 och då får den en förskottsbetalning på 2 300 eller snarare nu då kvittar mot den tidigare skulden OM "tillgodo" finns att ta ifrån (konto?) Annars hade det blivit en fodran till bolaget på den anställde. Lönespec skulle då visa: Fulla rörliga del på 37 Effekt förskott löneart +2300 (skuld/kvittning från tillgodo) Total bruttolön 30 000 Något sånt. Går det att skapa någon sådana lönearter och hur skulle konteringsupplägget se ut som förslag ? Går det även i lönsmart se varje enskilds individ "balanser" De ska ju ha egna "potter" så de inte tar av varandras tillgodo etc. Är en typ av "kompsaldo" antar jag? Fast inte i tid utan i pengar. Har inte koll på om kompsaldo i pengar kanske redan finns i lön smart och går att nyttja till detta?
... Visa mer
2024-04-23
09:12
Hej, finns det något i Bokföring & Fakturering eller Lön som hjälper en att hålla koll på varje anställdes andel/mängd förskottsbetalningar samt "efterhandsbetalningar"? Samt förslag på bokföringskonton där dessa belopp kan ackumuleras och reduceras.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön
2024-04-05
14:10
Tack för svar!
... Visa mer
2024-04-03
09:25
Gällande visma SKV ombud att hämta in SKV transaktionerna. Deklaration ska vara inne innan 12:e = OK men betalningen, är det OK att göra den efter när de dragit transaktionerna och jag ligger på minus? D.v.s jag gör det i god ro t.ex den 18:e ? (Inga påföljder?) Jag tänker mig denna processen: Skattekonto Deklarationer göras innan 12:e Deklaration Transaktioner hämtas in via Ombud (koppling) - EFTER den 12:e när de inträffat Deklarationer Matchas & konteras --- betalningsprocessen händer nu då efter den 12:e-- Skattekonto ligger nu i Minus saldo Ny(a) Fakturor skapas i inköp med SKV upplagd som Leverantör Betalning görs då inifrån visma via bankkoppling företagskontot till Skattekonto Inbetalningstransaktion hämtas in via Ombud (Koppling) Transaktionerna / Händelserna matchas manuellt och bokförs (Mellan företagskonto & skattekonto - överföring mellan egna konton) Skattekonto ligger nu i balans +/- 0 ---- Det jag är ute efter är att Visma SKV koppling (ombud) kommer hämta transaktionerna som "bankhändelser" först när de inträffat och jag ligger då på minus på skattekonto. Men från visma har jag då SKV upplagt som leverantör och kan betala in transaktioners från visma (Via Företagskonto Bankkoppling) genom att endast se dem i "bankhändelser" vilket då görs först när de inträffat och kommit in till visma.
... Visa mer
2024-03-28
17:44
Ja såklart, detta var en dum fråga får jag erkänna nu i efterhand. Tack @Roffakab !!
... Visa mer
2024-03-27
10:35
Typiskt uppkom en praktikalitetsfråga till... All text jag läser om avskrivningar nämner att man gör det i slutet av året i princip i samband med bokslutet och därmed bokför detta/dessa manuella verifikat med avskrivningar en gång på året. Men här blev jag fundersam gällande matchningsprincipen - rätt kostnad i rätt period. Fråga 1. Gör man alltid avskrivningar i slutet på ett år? Eller gör man det i början av ett år för hela året och sedan eventuellt justerar om det skulle ske inköp eller försäljning av tillgångar? Fråga 2: kan man sätt allt en gång på 12X9 och 783X i t.ex. December om svaret ovan är att man avskrivningsbokningen/förfarandet en gång i slutet på året ? Eller behöver man periodisera ut (ett måste?) avskrivningarna per månad? D.v.s lägger man upp hela årets belopp på 12X9 konto (Avskrivningar) i förväg / början på året men periodiserar ut det beloppet sedan varje månad på 783X kontona ? Fråga 3: Vad för underlag behöver man bifoga till dessa manuella verifikat ? (Kvitto faktura) Tack!
... Visa mer
2024-03-26
14:08
Tusen tack för all hjälp och beskrivning. Toppen!
... Visa mer
2024-03-26
13:30
Tack! Förlåt en fråga till! Eftersom det borde vara en vanlig beräkning för företagare att ta sig an gällande 30 regel och 20 regeln. Har inte visma den typen av beräkning inbyggd så att man bara kan klicka "beräkna tillåten avskrivning" och Visma kan kolla i anläggningsregistret och hämta anskaffningsvärden etc och räkna ut vad det tillåtna värdena blir och sedan bara klicka på en knapp om man vill nyttja det eller inte ? Känns som att det borde finnas någon "snurra" för detta... lite förlegat att sitta med papper och penna och manuellt behöva kolla upp tillgångar etc och göra beräkningen ?
... Visa mer
2024-03-26
12:34
Aha! Då tror jag att poletten trillade ner. Sista frågan. Ska man deklarera något av ovan scenario på ett speciellt sätt / speciellt fält i Inkomst Dek 2 eller är det som "allt annat" att det man gjort, och ska vara rätt, i bokföringen är det som deklareras och följer med årsbokslutet / årsredovisningen in till Inkomst Dek 2 när man deklarerar genom t.ex Vismas Årsdeklaration / skatt pro tjänst? (så har man en av de tilläggen så hänger bokföringen med gällande detta också)
... Visa mer
2024-03-26
10:15
Tackar RoffaK AB! Ett steg närmre men inte helt i mål ännu. Skulle behöva få stå det lite i ett exempel. Kan förbereda ett exempel som underlag för denna frågan: AB Bolag köper in 10 datorer á 30 000 = 300 000 som är tänkt att ha 5 år avskrivning Anskaffningsvärdet 300 000 bokförs på 1250 (Datorer) och avskrivning per år 60 000 som kommer läggas på 1259 Ackumulerade och 7835 (avskrivningar enligt plan - datorer) Men i skattemässiga används huvudregeln som säger 300 000 * 0,3 = 90 000 Tillåten avskrivning 20 regeln hade gett 300 000 * 0,2 = 60 000 tillåten avskrivning Båda fallen är då likamed eller högre än i bokföringen. 1. Måste man välja vilken räkenskapsenlig metod man väljer (Ska det stå med i noterna?) och detta får INTE bytas mellan åren, korrekt? 2. Om man väljer huvudregeln så har man då 30 000 "tillgodo" OCH man väljer att INTE nyttja det är det då du menar man "håller koll" genom att bokföra detta på 8850 och 2150? (Obeskattade Reserver) 3. OM man nyttjar det så kallas de Överavskrivning. Dv.s. planen var att skriva av 60 000 men skattemässigt gav utrymme för 90 000 så man överavskriver med 30 000 ? Och då lägger man helt enkelt bara in detta värde istället på avskrivningskontona? Sista fallet antar jag är om man skrivit av mer planenligt än skattemässigt medger. 4. Men vad händer år 3 då man enligt plan kör 60 000 varje år men har man börjat använda huvudregeln så är inte 60 000 tillåtet år 3 (endast 44 100) - se nedan. Vad händer då ? Hur bokförs det? År 1: 300 000 = 90 000 Tillåten avskrivning År 2: 210 000 = 63 000 Tillåten avskrivning År 3: 147 000 = 44 100 Tillåten avskrivning Ledsen för att ställa dessa frågor i de olika fallen. Behöver bara koppla detta lite bättre.. Hoppas jag är hyfsat rätt på det så du inte tycker det låter som ett hopplöst fall.
... Visa mer
2024-03-25
11:02
Hej, har försökt läsa på detta ämnet så gott det går men får inte poletten att trilla ner i det sista. Gällande Aktiebolag. jag har koll på att en tillgång inte kan tas som direktkostnad om den har längre Ekonomisk livslängd än 3 år eller kostar mer än 1/2 prisbasbelopp. Då kan man inte ta Föbrukningsinventarie 5410 utan får gå på 12 kontona. Jag har också kolla på att anskaffningsvärdet bokförs på ett 12 konto och ackumulerande avskriningar på 12X9 konto och avskrivningar på 783X. Så långt så "enkelt". Men så finns bokförd avskrivning kontra Skattemässig avskrivning där Huvudregel eller Komplementeringsregeln kan användas (Förstår dessa 2 räknesätten också!) Det jag inte händer med på : 1. Var någonstans de Skattemässiga avskrivningar deklareras ? Är det Inkomst Dek 2 vid årsredovisning? 2. VARFÖR är inte bokföringen och skatte avskrivningarna samma alltid? 3. Ska det inte bli samma så UB och IB i bokföringen håller samma takt med skatteverkets? 3b. eller Hur får man koll på de skattemässiga avskrivningarna år efter år eftersom de lever i en "egen värld". Eftersom Huvudregeln går efter IB (ingående balans) i bokföringen så stämmer ju inte IB om det är olika avskrivningar skatt kontra bokföring ? 4. De skattemässiga verkar även räknas som en "klumpsumma" avskrivningbelopp.... hur fördelar man ut detta sedan i bokföringen om MAN vill följa t.ex huvudregeln (30 regeln) 5. Betyder detta även att om man har en "aggressiv" avskrivning på 3 år på X datorer i ett företag i bokföringen som trycker ner vinsten och därmed vinstskatt så blir inte det effekten då de senare deklarerade skattemässiga avskrivningarna t.ex. med Komplementeringsregeln alltid är på 5 år... Poletten trillar helt enkelt inte ned när det HELT plötsligt blir 2 världar som diffar mellan bokföring och skatteverket / deklarationerna ?! Supertacksam om någon praktiskt kan förklara hur dessa hänger ihop rent praktiskt, hur sköts/gör man detta? Hur ser processen ut ren praktiskt ?
... Visa mer
2024-03-22
13:29
Hej, Hur lägger man upp en anställd som enbart kommer arbeta på ackord ? Varken Månadslön eller timlön. Enheten som ackordlönen består av är "startade 30 min intervaller". Det är ett tjänstebolag (support) där om en kund ringer och anställd tar emot startar en 30 min kostnad på 250 kr direkt. om samtalet bara tar 10 min blir det ändå 250 kr och därmed kan t.ex en anställd hinna t.ex. 3 st 10 min stamtal på 30 min med 3 olika kunder som då berättigar 3 x 250 = 750 kr. Så recap: Ställa in på anställds lön hur många 30 min starter som producerats. Jag har just nu bara tillgång till Lön direkt (så kanske svaret finns att använda bättre produkter).
... Visa mer
2024-03-22
13:21
Ok, Synd att Scanner inte både kan skicka en faktura till underlag samt lägga upp den som en faktura. Fråga, kostar det även 3 kr om jag själv från min egna mail skulle använda "e-faktura" för att skicka in fakturor till systemet eller gäller det bara om leverantörer gör det direkt? Antar att det även gäller mig själv om jag skjuter in dem. Så enda sättet att göra det gratis är att klicka "ny faktura" manuellt och koppla med underlag.
... Visa mer
2024-03-19
15:31
Hej, Hur är det tänkt att fysiska fakturor ska komma in till "Inköp: Leverantörsfakturor"? så jag därifrån kan bokföra OCH använda bank integration och skicka för betalning. jag hade önskat och TROTT att om man scanna med Visma Scanner markerad som fakrua så kunde de gått in både som bildunderlag OCH levfaktura... men de går BARA som bildunderlag.... Annars hade det varit ett smart sätt att få in fysiska fakturor... Så vad är lösningen men skapat som jag missar ? Något även för bokföringsbyråer som vill ta in alla fysiska fakutoror in för behandling i levfaktura delen och betala åt kund etc..
... Visa mer
2024-03-18
15:40
Tack Tinna! Såg att på sidan du länkar till behöver man fylla i ett formulär / bli kontaktad gällande överföring av register och få hjälp av er internt. Är det endast Företaget själv som vill göra processen med byte som kan sköta detta? Om jag är en liten bokföringsbyrå som tar över kunder och vill byta över dem till Visma Eekonomi kan jag då vara "agent" för företaget (Min nya kund) och med filerna jag fått från företaget skicka/bli kontaktad av er och få in det i Smarta Byrå programmer med Advisor etc ?
... Visa mer
2024-03-17
13:29
Hej, Det låter alltid så lätt "i reklamen" att byta byrå / system är bara en export och en import av SIE fil.. dock vill jag verkligen dubbelkolla detta, så ett par frågor: Vad följer med SIE-filen gällande nedan (utöver verifikationerna): a) Artikelregister b) Kundregister c) leverantörsregister d) Anläggningsregister e) Personalregister f) Innevarandeårsemesterberäkningar g) Tidigarebokslut e) Underlagen 2. Det ovan SOM INTE följer med HUR får man av RESPEKTIVE data? Är väl inte optimalts om nya byrån/system ska putta in XX Antal anställda med alla deras inställningar med mera ? Alla Artiklar och kunder etc!! (Om inte detta är med SIE filen så kan vi direkt sluta säga att det är "lätt" att byta)
... Visa mer
2024-02-12
20:52
Tack för all din hjälp @Roffakab !! Det blev tillslut att jag beslutade för 300' utd. Dels 195 250 - 132 000 = 63250 + att i 2024 tog jag huvudregeln 500' bruttolön * 50% = 250' i utrymme och jämnade ut det till 300 000 jämt. Borde vara rätt tänkt. men fråga. Då det ska flyttas från 2099 - 2098 - 2091 & 2898 så undrar jag om det är rätt / okej att göra allt i ett svep i en verifikation + bifoga Årstämmoprotokollet som underlag? Se bild på verifikationen som planeras:
... Visa mer
2024-02-11
14:56
Som nedan utklipp. Därmed förstår jag inte hur 2024s utrymme på 204 325 är aktuellt /tillgängligt nu ? Det är väl först nästa år i 2025 som de får användas när årsbokslut för 2024 är klart..? "Så säg att du startar ditt aktiebolag i december 2023, då avslutas ditt första räkenskapsår i december 2024. Det innebär att du kan besluta om utdelning först 2025 – men med bonusen att du då har samlat ihop två kalenderår som du kan tillgodoräkna dig utdelningsutrymme för enligt förenklingsregeln. Skulle du däremot starta ditt nya aktiebolag i januari 2024, så har du bara ägt aktierna vid ingången av ett kalenderår när det blir dags för utdelning och får därmed bara ett års schablonbelopp att tillgodoräkna dig. Och du kan inte besluta om utdelning tidigare än 2025 ändå." Källa: https://www.wint.se/blogg/experten-tipsar-darfor-bor-du-starta-ditt-nya-bolag-innan-arsskiftet#:~:text=Det%20%C3%A4r%20efter%20det%20f%C3%B6rsta,betala%2020%20%25%20skatt%20p%C3%A5%20summan.
... Visa mer
2024-02-11
14:03
Hmm, men 2024 års utrymme kan jag inte använda i år ? Det blir väl endast utrymme från 2022 (startade AB då med förkortat år - vanligt kalender år) Och 2023 så 187 550 + 195 250 - 132 00 = 250 800 i utrymme kvar nu i 2024 att ta ut. För jag menar att de som har e.g. förlängt räkenskapsår säg 2022+2023 kan väl endast ta utrymme för de två åren i 2024. Annars hade det varit vanligt att man får 3 utdelningsutrymmen efter första bokslut vid förlängt. Men två är det väl ändå? E.g i botten längst ner i nedan länk. https://www.google.com/amp/s/blogg.ekonomi-bolaget.se/ekonomibloggen/n%25C3%25A4r-kan-du-tidigast-ta-utdelning-fr%25C3%25A5n-aktiebolag%3fhs_amp=true
... Visa mer
2024-02-10
22:38
Du är fantastisk hur mycket eloge du ska ha för att du hjälper folk här ! (Real Champion) Inser nu att efter förra årsbokslut i 2023 så kommer "endast" Visma deklaration att flytta 8999 till 2099 (trodde det var klart sen) men ser nu att det sedan direkt när ett nytt räkenskapsår börjats flyttas en gång till från 2099 till 2098... Och där är det endast "parkerat" tills bolagstämman beslutat vad man gör med vinsten. Om allt stannar i bolaget bokas det om igen frå 2098 till 2091 (där det tillslut "stannar" - lämnas vilande) Alternativt då om utdelning beslutats Så tas det antingen direkt från 2098 (om det är årsbolagstämman) men som i mitt fall när det var efter utdelning via extra bolagstämma så skulle det ha legat på 2091 varpå därifrån jag skulle flyttat det från 2091 till 2898... sen vidare ut när betalt kredit företagskontot 1930 och då minskat "skulden" på 2898 med debet. (pardon my french men det är et "helsikes" flyttande av vinsten mellan konton... 8999 till 2099 kan jag förstå.. resultatet till balansen. Men att blanda in 2098 steget känns lite väl.. och även 2091... Därav min "shortcut" från 2099 till 2898... men hoppas inte detta är allvarligt ? Extra fråga gällande utdelningsutrymme. (jag är ensam I mitt AB - Konsult - tar upp till brytgräns i lön) Enligt förenklingsreglen 2022 låg utrymmet på 187 550 varpå jag tog 132 000 = 55 550 Kvar i utrymme (sparat) det året, om jag förstår det rätt. 2023 är utrymmet nu på 195 250 + 55 550 vilket skulel tyda på att jag kan ta utdelning på 250 800 ? (Stämmer det, tänker jag rätt då?) och i så fall fyller jag i det i Resultatdisposions avsnittet under utdelning, korrekt ? Tack för alla svar ! (hoppas detta även hjälper andra i framtiden som söker fram det) 🙂
... Visa mer
2024-02-09
19:48
Hej RoffaK, uppskattar verkligen din hjälp! I förra året (2023) när jag gjorde extra utdelningen (vid sommaren) gick det mellan dessa konton. När jag är inne på Deklaration/Årsredovisning för 2023 så har jag detta angivet (nedan bild). Är det raden "utdelning" i förändring i eget kapital som jag behöver lägga in de 132'? Samt bilden längst ner inne på Resultatdisposition och efterutdelning som jag igen fyller i 132' ?
... Visa mer
2024-02-08
22:29
Sitter med årsredovisningen för 2023 i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning. Under 2023 har jag gjort en extra utdelning på 132 000 kr. När årsredovisningen kontrolleras får jag följande meddelande: Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (132 821) stämmer inte med raden i balansräkningen (0). Jag har ingen aning om vad som kan vara fel och vet inte riktigt hur jag ska påbörja felsökningen. Tips mottages tacksamt.
... Visa mer
2024-01-27
11:48
@Tinne Lestrin Tack för ditt svar och ursäkta att jag är långsam! Ja, jag tror tidigare när jag började med eekonomi så hade jag Visma Lön anställd med men sedan gick det över till Vima lön direkt och de fungerade lite annorlunda. Se bild på dessa två hur det ser ut nu när jag loggar in. Då med visma anställd lön så stod det både mitt namn på bankhändelser raden och det kom en egen rad för hyra (Inser nu att det kanske är något via banken jag gjort annorlunda vid betalning för atyt det ska bli två rader. Men på något sätt innan förstod den att det fanns en hyra och en lön och då kunde jag matcha lönkörningen i visma med lön bankhändelsen och sedan hantera hyran med egen matchning och bildunderlag på kvittot (Se bild längst ner där jag markerat i grönt) Nu med visma lön direkt så blir det endast en rad i händelser med både lön och ersättning hyra i samma och då kanske jag ska göra som du nämner att bara bifoga in kvittot på hyran till denna "lön" händelsen. (se bild längst upp där jag markerat i rött) Tyckte det var bra som det var innan när det separerade men vet inte ritkigt hur det gick till om det är på grund av visma lön anställd vs visma lön direkt som påverkar detta... var min teori i alla fall.. men nu blev jag osäker då jag klistrar in bankhändelserna från banken.. så det måste vara något när jag gjorde lön betalning från bank som är annorlunda kanske.. blir lite snurrig nu då jag inte minns...
... Visa mer
2024-01-23
14:36
Hej, När man på en anställd ligger till en summa för Ersättning för hyra som sen hamnar på 7390 - Övriga kostnadsersättningar och förmåner när man väl skapat lönekörningen och så vidare. Men behöver man inte lägga till ett kvitto för hyran som underlag till denna "ordinare lön" posten varje månad? Nu kör jag Visma Lön Direkt (tror jag - det lilla programmet) och innan så kom alltid "esättning av hyra" som en separat händelse att matcha med. Hur / var lägger man underlaget nu för ersättningen och vad gör man om man nu då missat att lägga till underlaget i ett par månader. Hoppas ni hänger med, tack! 🙂
... Visa mer
2023-08-14
21:18
2 Gillar
TACK @CarinaEsp och @Joachim E ! Det här forumet är bäst! Så bra folk. Uppskattar hjälpen en massa! Hoppas detta blir en hjälp för fler som söker samma fråga! Tyvärr kan jag bara trycka godkänn svar på en då ni båda delat på svaret. Blev Carina denna gången.
... Visa mer
2023-08-10
08:37
Hej, Tack för påbörjan på svaret! Behöver fortfarande hjälp om hur bokföringen skulle se ut i fråga 1. och 2. i själva visma. Jag hittar bara dessa punkter som behövs på bolagsverket https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/drivaaktiebolag/vinstutdelning/beslutomvinstutdelningpaextrabolagsstamma.695.html Men jag hittar inga mallar eller dokument.. Hur skriver man ett protokoll ? Någon som har en lagom enkel mall? Bilagor till förslaget ett motiverat yttrande från styrelsen om hur den föreslagna dispositionen förhåller sig till den så kallade försiktighetsregeln17 kap. 3 § andra och tredje styckena aktiebolagslagen (2005:551)Länk till annan webbplats.(försiktighetsregeln innebär att vinstutdelningen ska framstå som försvarlig med hänsyn till dels de krav som verksamhetens art, omfattning och risker ställer på storleken på det egna kapitalet, dels företagets konsolideringsbehov, likviditet och ställning i övrigt). en kopia av den senaste fastställda årsredovisningen en kopia av den senaste revisionsberättelsen styrelsens redogörelse för händelser av väsentlig betydelse för företagets ställning som har inträffat efter att årsredovisningen lämnades, inklusive uppgift om värdeöverföringar som har skett efter balansdagen, underskriven av styrelsen revisorns yttrande över styrelsens redogörelse om aktiebolaget har krav på revisor, underskrivet av revisorn med uttalande om huruvida bolagsstämman bör besluta i enlighet med förslaget.
... Visa mer
2023-08-04
07:30
Hej, Har läst lite olika trådar gällande extra vinstutdelning men kvarstår lite "bekräftanden" känner jag för att jag ska känna mig hemma. 1. Stämmer det att man endast gör: Debit på 2099 och Kredit på 1930 ? (Har sett att det ibland står 2098 men mitt fg års resultat ser ut att vara på 2099. Har även sett att en del skriver att man ska ta ett mellansteg till 2898 först och sen dra från 1930 mot det?) 2. Behövs någon verifikation på detta när man matchar mote bankhändelsen sen (Transaktionen)? 3. Jag har anmält utdelningen via Verksamt.se till Bolagsverket. Är det något extra dokument jag behöver skapa och spara (ensam aktieägare och anställd / eget AB)? D.v.s Extra bolagstämman? Finns det någon mall för detta som någon kan länka eller hur enkelt kan man dokumentera det ? Tack för all hjälp ! Uppskattar det verkligen!
... Visa mer
2023-08-03
16:30
Hej, Har läst lite olika trådar gällande extra vinstutdelning men kvarstår lite "bekräftanden" känner jag för att jag ska känna mig hemma. 1. Stämmer det att man endast gör: Debit på 2099 och Kredit på 1930 ? (Har sett att det ibland står 2098 men mitt fg års resultat ser ut att vara på 2099. Har även sett att en del skriver att man ska ta ett mellansteg till 2898 först och sen dra från 1930 mot det?) 2. Behövs någon verifikation på detta när man matchar mote bankhändelsen sen (Transaktionen)? 3. Jag har anmält utdelningen via Verksamt.se till Bolagsverket. Är det något extra dokument jag behöver skapa och spara (ensam aktieägare och anställd / eget AB)? D.v.s Extra bolagstämman? Finns det någon mall för detta som någon kan länka eller hur enkelt kan man dokumentera det ? Tack för all hjälp ! Uppskattar det verkligen!
... Visa mer
2023-04-02
15:36
2 Gillar
Tack för svaret. Ja det var ju väldigt enkelt och bra! Tog lite tid innan jag hittade var, inne på kontoutdrag / där man kan välja period, som man laddade ner filen men är som excel och som man sedan laddar upp. Tack för hjälpen
... Visa mer
2023-03-18
20:10
Hej! Då tänkte jag för första gången bokföra skatteinbetalningen som jag gjort för sociala avgifter etc till skattekontot. Kan det vara så lätt att om jag klistrar in bankhändelsen från min bank till visma och sedan ifrån Kassa och bankhändelser fliken väljer Matcha på skatteinbetalning händelsen och inne på matcha väljer jag "Överföring mellan egna bankkonton" på Bokföringshändelser och väljer "Skattekonto" och sedan trycker bokför? Vips? 🙂 Har jag då skapat verifikationen för inbetalningen till mitt skattekonto genom att bara göra en sådan bokföring via denna vägen ? En andra fråga. Hur bokför jag en skattekonto transaktion där jag fått tillbaka pengar på momsdeklarationen till 1630 ? E.g. 10 000 kr har kommit in på 1630 vilka steg kan jag ta då I visma för att skapa den verifikationen?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-21
... Visa mer
2023-03-02
13:32
Hej, Jag har en kund som adderar extra belopp på fakturor som bonus. Ex. jag har fakturerat 10 000 kr men kunden betalar in 13 000 kr och säger att det är en bonus (konsulttjänst). Tidigare har jag skickat en extra faktura på ex. 3000 kr när bonusen kommit in på kontot (det är då först jag vet om det). Men det känns lite märkligt att skicka en tilläggs faktura så. Är det rätt eller är det ett kvitto jag ska skicka istället på de 3000 kr ? Kunden är ett företag (inte konsument). Mitt företag är ett AB.
... Visa mer
2023-02-27
19:39
Det ät för min egen profil. Men som VD och ägare i syfte att både kunna nätverka, skicka premium mail och eventuellt rekrytera eller leta talanger så måste jag kunna aktivera premium på min profil för företagetskostnad? Måste kunna ses som en mjukvara lika väl som Microsoft office eller andra licenser för företagsmjukvaror som är personliga (Name call licenser). Varför skulle detta inte kunna ses som ok?
... Visa mer
2023-02-25
20:52
Hej,
Jag undrar hur man gör om man behöver aktivera sin linkedin premium på mitt ABs bekostnad.
Kan man använda företagskortet vid betalning och bokföra kvittot som vanligt?
Drar man moms på det?
Och förslag på bokföringskonto?
Tack Alla!
... Visa mer
2023-02-25
20:47
1Gilla
Kan tillägga att man får ta ut vilken lön man vill även om man bara jobbar en dag. Svar enligt försäkringskassan. Så case closed 🙂
... Visa mer
2023-02-20
10:54
Hej, Jag är Ensam anställd (och ägare) i mitt AB (Arbetar som konsult) och ska nu ta föräldraledigt över 2 månader. Tanken är dock att ta 80% ledigt och 20% arbeta och en kund. Jag tar ut i 45 000 i lön varje månad (brutto, ca 32 000 netto) Som bekant är ju inte SGI pengen så hög. Samt att den bryter för den 20:e varje månad. E.g. på "problemet": I mars får jag endast ut ca 7 000 kr fast jag tar 80% ledigt i mars. pga att de bryter den 20:e. I april får jag ut en hel månad 21:e mars till 20:e April = 80 % ca 20 000 kr Sedan kommer en eftersläpning på de sista dagarna i April (ca 8 dagar) i Maj istället pga 20:e brytet på ca 4000 kr. Eftersom jag äger mitt bolag och mitt bolag har en kassa som är stark och jag sätter min egna lön och med tanken att arbeta 20% dessa månaderna, frågan: Får jag kompensera upp dessa belopp till att nå mitt normala netto på 32 000 genom att justera min lön per månad för de 20% jag arbetar? Mars 7 000 = Kompensera upp med lön på 25 000 netto via de 20% arbetade tiden April 20 000 = Kompensera upp med lön på 12 000 netto via de 20% arbetade tiden Maj 4 000 = Kompensera upp med lön på 28 000 netto via de 20% arbetade tiden Som ni ser så ger SGI på 80% ledigt inte särskilt mycket och gör en rejäl netto sänkning... Men då jag har makten till min egna lön så kanske jag har makten att kompensera på detta sätt ? Något som kan bli konstigt genom att göra såhär ?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lönehantering
2023-02-12
20:32
Hej alla! Jag skulle kolla av kontona innan årsavstämningen och såg att mitt intäktskonto 3045 har lagt allt som utgående med ett minusbelopp istället. (Kontra alla kostnadskonton som ligger med plus belopp) Varför ligger inte inbetalningarna på 3045 som ingående saldo (Se bifogad bild nedan) ? Borde det inte det? Nåt fel jag gjort i inställningar eller dylikt ? (Kunden jag konsulterar är utanför Eu därav detta intäktskonto)
... Visa mer
2023-02-12
17:04
Kanon tack! Strålande !
... Visa mer
2023-02-09
21:06
Hej, jag är igång att göra min första årsavstämning. Jag är ensam anställd i mitt AB och tog ut min första lön i December förra året. Nu är jag på punkten i årsavstämningen att boköföra semesterlöneskulden. Fråga 1. Måsta jag som egenföretagare göra detta då jag ända kan ta ut lön som vanligt på semestern? Känns som onödig bokföring? eller vad har det för fördelar att göra detta ? Fråga 2a). Hur gör jag detta (Bokföringen) om jag väljer att köra Procentregeln nu för dessa 31 dagar jag jobbat i december - lön 45 000 kr brutto? 2ab) Spelar det någon roll om jag väljer 25 dagar eller 30 dagar till mig (om det är någon ekonomisk fördel på något sätt gällande skatt eller annat?) Tack på förhand för dessa svar ! Uppskattas stort att forumet finns! 🙂
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lönehantering
2023-02-01
13:30
2 Gillar
Perfekt! Jag såg nu också att på företags kontot på banken så hamnade hyresersättningen som en egen transaktion och lönen som en egen (även om de var i samma underlag löneuppdrag) vilket gjorde det enkelt att matcha hyres-fakturan med den egna transaktionen.
... Visa mer
2023-01-25
16:33
Hej Alla! Har två korta frågor. 1. I visma skapade jag ett lönebesked som fick utb. datum 25:e men upptcäkte idag att jag var lite sen inne på banken att registrera löneuppdraget och kommer nu ske den 27:e.. Därmed kommer transaktions datumet på banken inte matcha datumet på lönebeskedet i visma. Är detta ett problem (kanske inte är det)? Hur I så fall rättar jag till det bokförda lönebeskedet i visma? 2. Jag hyr kontoret till mitt företag och uppfyller skatteverkets alla regler för detta och därmed är en hyresersättning inkluderat på mitt lönebesked som då betalas ut via lönetransaktionen. Men när jag skickar in kvittot på hyran till visma vad matchar jag kvittot mot - bankhändelse ? Har inte gjort en lönutbetalning tidigigare utan misstänker att löntransaktionen / bankhändelsen ska matchas mot lönebeskedet rakt av men då har jag ju ingen bankhändelse kvar att matcha hyreskvittot med ? Tack för hjälpen med dessa två frågor ! Uppskattar det verkligen!
... Visa mer
2023-01-11
16:40
Hej, Jag är en IT konsult som har mitt egna AB och är ensam anställd som har en kund i Australien. Nu vill kunden anställa mig på heltid och erbjuder mig att flytta dit. Det betyder även att min familj, fru som är suppleant i mitt AB och sköter min bokföring och dotter 11 månader flyttar med. Jag kommer behålla mitt AB och eventuellt ha möjlighet att fortsätta ta lite jobb med andra kunder via det efter arbetstid. Frågan gäller nu resorna. Jag hörde med Skatteverket och man får inte ta flygbiljetterna från och till Australien som avdragsgillt. t.ex. så kommer vi åka hem ett par gånger på ett år och då kommer jag även arbeta från mitt kontor i Sverige för dem i Australien under tiden. (Skiftar lokal lite) Kan jag köpa/betala flygbiljetterna för både mig och min fru när vi reser till och från Sverige - Australien även om det inte är avdragsgillt och bokföra det som resekostnader grupp 58. Spelar det någon roll att jag blivit fast anställd ? Om jag fortsätter konsulta dem via mitt AB och besöker kunden och arbetar där då tänker jag att det inte är något konstigt med att ta det som resekostnader (Syfte: företagets AB intresse). Om svaret är Nej inte om du är anställd av dem. Så är en följdfråga (Om det är så kinkigt) Vad händer jag säger till företaget i Australien att de endast kan anställa mig på 50% och 50% ska fortsatt vara konsulting och fakturering till mitt AB... Får man ta det som en resekostnad då ?
... Visa mer
2022-12-30
08:43
Hej, Jag har testat en molnlagringstjänst för filer som jag gillar och vill använda för företaget. Dropbox. (Det är som one drive eller google drive etc) Dock så har de en plan som är riktat för konsumenter som är lagom för mig gällande vad man får 9.99 EURO månad. Men sedan har de även "business plan" för en användare som är dubbelt så dyr 19.99 EURO månad med ännu mer utrymme med mera. Dock behöver jag inte det som det paketet ger utan 9.99 paketet räcker. Problemet är: Har man Business så kan man lägga in sitt MOMS reg nummer på sitt konto. Har man inte Business går inte detta... Så min fråga är: Kan jag ändå skapa ett "vanligt privat/konsument" konto och köpa 9.99 tjänsten och lägga in företagets debit kort så det dras på företagskontot? Dropbox är amerikanskt men jag tänker att måste man dra av moms när man handlar som företag? Jag hade gladeligen betalat hela 9.99 på företaget inc moms och bokfört det som IT tjänst hela beloppet ? Går det eller måste man "krångla" med moms och hela konceptet faller ? Tack för all er hjälp, ni är bäst!
... Visa mer
2022-12-28
22:03
Tack så mycket! Då har jag låst t.o.m oktober. Ok, får köpa till den modulen imorgon och se hur det går till. Men jag antar att man endast använder den modulen en gång om året om man är ett litet AB som mitt som utför konsult uppdrag åt endast en kund. För det blir väl bara e.g. I januari som man får nytta och kör den modulen deklaration och årsredovisning fast den tickar per månad? Eller förenklar den även moms deklaration och arbetsgivardeklerationer med mera ? Dock är dessa två regelbundna deklarationer väldigt lätta för mig. Så hade tänkt att man kunde klara årsredovisningen etc en gång om året ganska enkelt också. Jag har i princip endast en faktura i månaden och en lönekostnad per månad som sker i bolaget (i princip). Men kanske är såpass värdefullt ändå med den modulen för att få det rätt. Vad tycker du?
... Visa mer
2022-12-28
20:24
Hej! Novis här. Ett par frågor. 1. Jag har nu bokfört i ca 4 månader och inte tidigare sett något meddelande att låsa sin period den 20:e. Upptäckte det meddelandet idag 28:e. A) är detta något som normalt sker automatiskt per månad och de låser sig ? B) Hur ser man att en månad är låst ? C) om det normalt sker automatiskt är det något speciellt nu i december inför bokslut som gör att det inte är automatiskt och man måste göra något manuellt? D) vad händer om jag nu skulle gjort det den 20:e men. Nu är den 28:e? E) Jag har endast en kundfaktura öppen som väntar inbetalning (har kontantmetoden - litet bolag) något speciellt jag behöver göra med den nu eller senare ? 2. Jag har visma Eekonomi finns det någon snäll / enkel steg för steg guide vad man ska göra när man stänger ett räkenskapsår och skapar ett nytt år samt vad som ska rapporteras till bolagsverket och skatteverket (deklarationen)
... Visa mer
2022-11-26
10:08
1Gilla
Hej Alla!
Jag blir inte klok med detta om schablonavdrag etc.
Jag ska på en resa till London imorgon i 2 dagar då det är en 2 dagars konferens där som givetvis är för företagets bästa, kunskap och nätverkande.
Det är bara jag som reser och jag är ägare till mitt AB.
Får jag använda företags bankkortet och kan jag bokföra det som vanligt i visma ?
Det gäller normal mat som lunch och middag för säg normala belopp. Ca 150 per lunch och 250 per middag. Restaurang. Som då ligger i stan (London).
Kan nån förklara hur jag ska göra / vad min mäjlighet är (bästa sättet).
Skulle behöva förstå steg för steg hur detta funkar. Från köp, kvitto, till hur man gör i visma och går det på lönen eller tar man det bara som vanligt inköp i bolaget och vad ska loggas att jag gjort etc... känns som att det är en hel del steg och krav för nån liten lunch på 150 kr...
Annars tar jag bara allt på privatkortet ...då det känns för krångligt.
... Visa mer
2022-11-01
22:01
Tack för svar! Och går man via bankhändelser och kopplar bild så får man inte hjälp av den infon man lagt in via visma scanner? (Där lägger man ju in moms värde bland annat) Så ska man få hjälp av visma scannern går.man då koppla bild hållet ? Och hur gör man med bankhändelsen då om inte den används?
... Visa mer
2022-10-31
12:04
Hej alla härliga bokföringsfolk! 🙂 Nu ska jag bokföra ett kvitto och har en liten enkel fråga. Visst är det så att man själv måste kontera beloppet till moms konto och resultat konto ? Se bild nedan. Där har jag köpt lampor för kontoret som jag vill ta på 5410. Men här ska man väl också lägga till den ingående momsen ? eller hur får man den ingående momsen att bli rätt för kvitton för inköp ? Jag testade nu även att inte klicka matcha på bankhändelsen jag lagt in för detta utan istället gå på "koppla bild" under bild underlag som jag tagit igenom visma scanner och då ser jag att det ligger inne med moms som jag lade via scannern. Jag ser nu att det är när man klickart "betald" i visma scanner (på även fakutor?) som de inte lägger sig som en leverantörsfaktura utan endast som bildunderlag. Blir det rätt då med momskontot eftersom när jag ser att hade jag inte klickat betald i scannern utan istället matchat betalningen (sen den blir betald) i visma så ser jag att momskonto etc blir rätt på fakturan? (Nu blev jag helt förvirrad känner jag, sorry) Är det alltid bättre att koppla bilder så man får med denna infon Tack för er hjälp!
... Visa mer
2022-10-26
23:02
1Gilla
Kanon och tack till er båda!
... Visa mer
2022-10-24
13:45
Yes, pratade med skatteverket idag. Så länge allt är grönt gällande de krav som nämns på denna länk: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/kostnadsersattning.4.18e1b10334ebe8bc80005623.html Så nämner bara skatteverket att på deras sida ska Hyres beloppet tas upp i ARBETSGIVARDEKLARATIONEN under Kapital inkomst på den anställde som hyr ut i fält 0.39 (eller dylikt). Detta betyder att privatpersonen / anställde som hyr ut till Aktiebolaget (I detta fallet jag till mitt aktiebolag) får ut hela beloppet som hyra till min bank men i min privata inkomst deklaration sedan kommer 30 % krävas som inbetalning. D.v.s e.g. 1000 kr / månad betalas ut till mig 300 kr / månad kommer behöva betalas i inkomst deklaration (privat) MEN! Hur sker detta rent praktiskt i bokföringen och transaktionsmässigt ? (det kunde inte skatteverket svara på, inte deras område) 1. Eftersom privatperson inte får skicka faktura... så måste jag istället skicka ett kvitto varje månad, eller? Korrekt? Någon verifikation måste aktiebolaget väl ha? 2. Betalningen rent praktiskt blir en enkel banköverföring från aktiebolag till privatperson, tänker jag? korrekt? Denna bankhändelse som man lägger upp i visma, hur bokför man detta bland valen och plockar upp kvittot som skickats in till visma? (som jag antar jag måste skapa till bolaget)
... Visa mer
2022-10-23
12:25
Ok, så det betyder att hela beloppet tas upp i privat deklaration? Betyder detta att det helt enkelt inte är fördelaktigt att ta hyra på detta sätt vs att ta beloppet i lön eller utdelning ? Eller är det fortfarande bättre att ta ut hyra också kontra lön och utdelningsvägen? Och hur bokför man detta I så fall?
... Visa mer
2022-10-23
11:45
Hej, Mitt företag nyttjar till 100% en ca 10 kvm yta av mitt privata hus. Vad jag förstår så ska jag som privatperson / ägare kunna faktura en skälig hyra för detta (marknadsmässig) och med upprättat hyreskontrakt. Jag kommer även fakturera mitt aktiebolag varje månad med faktura. Men hur gör jag i betalning och bokföring i aktiebolaget? Det blir en överföring till privatpersons konto och vad jag kunde utläsa på skatteverket så ska inte moms inkluderas (0%) (som privatperson får man ta ut hyra på 40 000 per år skattefritt och jag kommer hamna under gällande privatperson deklarationen etc) Men blir det som vanligt en bankhändelse (överföringen) man matchar mot fakturan jag skickat och det bokförs på ett hyreskonto? Eller är det något speciellt att tänka på? Tack på förhand alla!
... Visa mer
2022-10-14
12:52
Tack för svar! Då missade jag såklart uppge VAT på EUR beställningen och får nu avbryta den och göra om den. Hur gör man med bankhändelserna i detta fall? Ska jag först matcha direktköpet (som var fel) med orderbekräftelsen och sedan när jag fått pengarna tillbaka (avbruten order) lägga till den bankhändelsen (jag kör manuellt) och vad registrerar jag den mot ? som en insättning ? Eller hur blir det stegen för detta ? Tack så mycket!
... Visa mer
2022-10-14
11:00
Hej, Jag är ny med bokföring och har några frågor som är jätteenkla... 1. Om jag handlat med Debet Kort och gjort direktköp och leverantören endast skickar orderbekräftelse. Hur får jag in orderbekräftelsen i Visma som ett underlag/verifikat, speciellt om infon endast ligger i ett mail och inga bifogade filer som kan gå igenom Visma scanner? 2. Om köpet jag gjort är på internet hos en leverantör i valutan USD (Leverantör utanför EU). Vad behöver jag tänka på då när jag matchar min bankhändelse mot denna verifikationen? Ska man hantera valuta kurs på något sätt? (Både om det är faktura fall eller bara orderbekräftelse) 3. Samma som ovan men beloppet är i EUR (Leverantör är inom EU) Vad behöver jag tänka på då när jag matchar min bankhändelse mot denna verifikationen? Ska man hantera valuta kurs på något sätt? Tack så mycket i förväg för hjälpen med detta!! Uppskattar det stort!
... Visa mer
2022-10-12
06:48
Hej, Jag har hamnat i det lyckosamma läget att min kund ville betala ett belopp högre än vad min konsulttjänst faktura var på. Som ex: Jag fakturerade kunden 15 000 kr men kunden har nu betalat in ett belopp på 20 000 kr. Hur bokför jag detta extra bonus beloppet? 1. Måste jag skicka en extra faktura med ex en artikel jag döper till "bonus". Och kan jag sedan ta beloppet på banken för 20 000 kr och splitta den till två bankhändelser i visma en på 15 som matchar original fakturan och en på 5 som matchar den nya fakturan? 2. Eller kan jag göra detta på något annat smidigt sätt ?
... Visa mer
2022-10-08
21:52
Återigen, stort tack RoffaK !!
... Visa mer
2022-10-08
10:31
Hej, Har några ganska enkla frågor jag bara vill få lite koll på: Ponera i nedan fall att: man har två bankkonton hos banken och även lagda i visma som 1930 och 1940. 1. När man gör en överföring mellan egna konton. a) Behöver man ha en verifikation för det ? (Kvitto dylikt?) som ska in till visma (bild underlag och kopplas?) b) Hur lägger man upp den bokföringen (var trycker man?). e.g. det blir Kredit 1940 och Debet 1930. Men man lägger inte upp den som en "leverantörsfaktura" utan var gör man sådana "händelser" / inlägg i visma? 2. Om man gör en överföring mellan egna bankkonton på 25 000 och sedan en minut senare ändrar sig och för tillbaka pengarna till det ursprungliga kontot. Behöver något ens registreras i visma ? Allt bör väl vara i fas ? 3. Om man vid start av visma råkat skapa IB:t på 25 000 kr till 1930 kontot men i själva verket (Verkligheten) ligger de på andra bankkontot och därmed egentligen på konto 1940 (IB är felsatt). Samt att jag tror att det är 1930 Bankkontot (med bank giro) som jag har mitt Debet kort kopplat till (d.v.s blir transaktionskontot). Kan jag då överföra de 25 000 kronorna på bankens konto utan att bry mig om att redovisa den bankhändelsen eftersom de efter den överföringen kommer stämma med bokföringen att de nu ligger på 1930 kontot (som jag IB:ade). D.v.s man korrigerar inte IB från 1930 till 1940 utan man korrigerar pengarna på bankkontot från sparkonto till transaktionskontot istället och ingen ting behöver tas upp gällande den korrigeringen i bokföringen då det då ligger rätt?
... Visa mer
2022-10-07
16:38
Tusen tack!
... Visa mer
2022-10-07
09:34
Förresten, hur gör jag med bankhändelsen ovan som är på 22 500 kr ? Det behöver väl komma i "fas"? D.v.s behöver jag lägga in någon typ av bankhändelse på 25 000 kr ?eftersom jag lägger in en bankhändelse på -2500 kr ? så att bankhändelserna kommer i fas till 22 500 kr ? (Jag har gjort IB 25 000 på 1930 och -25000 på 2081 och levfaktura mot konto 6750 samt fåtag i underlaget. Så tänker att jag behöver regga en manuel bankhänselse på 25 000 också så det är i fas med 22 500 ?) Eller kommer IB registreringen lösa det så att bankhändelserna är i fas?
... Visa mer
2022-10-06
15:53
Tack RoffaK!
... Visa mer
2022-10-06
15:48
ok, tack! Så när jag matchar den ska jag skapa en leverantörsfaktura med 6750 Bankkostnad och matcha den mot den skapade fakturan? plus: behöver jag be banken om fakturan på detta att verifiera det mot ?
... Visa mer
2022-10-06
15:19
Hej ! Jag har precis startat ett Aktiebolag och använder SEB som tog en startavgift på 2500 kr. Dock ser det ut som på bilden i mitt kontoutdrag. De drog alltså de 2500 kr "innan" de kom in på kontot. Så det ser ut som att det endast kommit in 22500 kr. Hur bokför jag detta? D.v.s bokför jag aktiekapitalet som 25 000 kr och lägger in 2500 kr kostnad från SEB (Men då matchar inte mina bankhändelser med ovan) eller ska jag bara registrera 22 500 kr som aktiekapital som den första händelsen och då matchar det med kontoutdraget och de 2500 kr i kostnad från SEB har då aldrig "existerat" och går det att registrera mindre än 25000 kr som aktiekapital ?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-04-08
... Visa mer