Vi har en anställd som började 4 maj. För att hen ska få ekonomin att gå ihop ska vi betala ut ett förskott på måndag 25:e maj, på ungefär den summan hen hunnit jobba ihop under de första 2 veckornas anställning. Jag tänkte göra en separat lönekörning på detta, men det går inte att skapa en lönekörning säger programmet, eftersom hen har anställningsdatum efter löneperiodens tom-datum. Spelar ingen roll om jag väljer extra lön. Jag kan inte heller ändra vilken period lönen beräknas för.
Går det att lösa detta på nå sätt?
Löst! Gå till lösning.
Hej @Sabor_1
Du kan lösa det så här:
Ändra tillfälligt den anställdes anställningsdatum till 30/4 så att du kan skapa lönekörningen. Därefter gör du en separat lönekörning och betalar ut förskottet med löneart 1142 – Löneförskott. Programmet drar då automatiskt 30 % förskottsskatt på beloppet.
När du sedan gör nästa ordinarie lönekörning justeras förskottet genom att löneprogrammet automatiskt lägger in löneart 9101 – Löneförskott från föregående lön, som drar av beloppet från lönen.
Efter att lönekörningen är skapad kan du ändra tillbaka anställningsdatumet till det korrekta datumet (4 maj).
Lycka till och fint att du kunde bevilja ett förskott till den anställda ⭐
Tack, jag gör så!
Mvh/Sara
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.