Hej @Micaela
Eftersom den anställda arbetar oregelbundet och dessutom har jour vissa dagar behöver ni först kontrollera vad som står i det kollektivavtal eller anställningsavtal som gäller. Avtalet brukar avgöra två viktiga saker:
• Om jour räknas som arbetstid eller som en schemalagd dag i samband med semester
• Om den anställda får ta ut semester under jour eller om jourdagar ska hanteras på något annat sätt
När ni vet hur avtalet klassar dessa dagar kan ni registrera semester precis som vanligt i kalendern med snabbvalet. Har den anställda 12 betalda och 13 obetalda semesterdagar för perioden 2026-04-01 till 2027-03-31 registrerar ni först de betalda dagarna och därefter de obetalda, på samma sätt som för andra anställda.
Vilka specifika kalenderdagar som ska räknas som semesterdagar beror alltså på hur avtalet säger att man ska hantera oregelbundet arbete och jour. När det är klarlagt följer ni vanlig semesterregistrering utifrån det.
Om du har kluriga lönefrågor vill jag även tipsa sig om att vi har lönekonsulter som du enkelt kan boka tid med på vår hemsida eller via supporten.
Ha en fin dag!