Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Micaela
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Hantering av semesterdagar vid varierande antal dagars arbete

Hej!

Om jag har en anställd som arbetar oregelbundet - med semesterrätt på 25 dagar - hur ska jag hantera semesterdagarna och uttag av dessa då. Den anställda kan jobba ex 5 dagar i månaden med timlön och sedan ha jour med en fast ersättning stor del av de andra dagarna i månaden - men som sagt väldigt varierande. 

Om den anställda till semesteråret 2026-04-01 - 2027-03-31 har 12 betalda semesterdagar och 13 obetalda dagar. Hur ska man tänka vid uttag av semesterdagarna vilka dagar ska semstern registreras?

Tack för svar på förhand!

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Micaela 

Eftersom den anställda arbetar oregelbundet och dessutom har jour vissa dagar behöver ni först kontrollera vad som står i det kollektivavtal eller anställningsavtal som gäller. Avtalet brukar avgöra två viktiga saker:

• Om jour räknas som arbetstid eller som en schemalagd dag i samband med semester

• Om den anställda får ta ut semester under jour eller om jourdagar ska hanteras på något annat sätt

När ni vet hur avtalet klassar dessa dagar kan ni registrera semester precis som vanligt i kalendern med snabbvalet. Har den anställda 12 betalda och 13 obetalda semesterdagar för perioden 2026-04-01 till 2027-03-31 registrerar ni först de betalda dagarna och därefter de obetalda, på samma sätt som för andra anställda.

Vilka specifika kalenderdagar som ska räknas som semesterdagar beror alltså på hur avtalet säger att man ska hantera oregelbundet arbete och jour. När det är klarlagt följer ni vanlig semesterregistrering utifrån det.

Om du har kluriga lönefrågor vill jag även tipsa sig om att vi har lönekonsulter som du enkelt kan boka tid med på vår hemsida eller via supporten. 

Ha en fin dag!