Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sandica
NY MEDLEM

Innestående semester vid avslut

VI har en anställd som slutar i oktober. Vi har sammanfallande semesterår 1/1-31/12. Den anställde har 30dagars semesterrätt+1 dag för att 6/6 va på en helg. 

Den anställde har i år tagit ut 26 dagar men jag får det till att vederbörande är berättigad till 24 dagar. Den anställde har även 5 sparade semesterdagar. 

När jag lägger in sista anställningsdatum (3/10) i Lön 600 så räknar den ut 24 betalda semesterdagar (totalt för året -2) och att summan då ink sparad semester är 3 betalda dagar. När jag klickar spara så justerar den betalda semesterdagar till 26, vilket ger totalsumma på 5 betalda semesterdagar - vilket då är fel. Hur ska jag göra för att det ska bli rätt sen när slutlönen ska skapas?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Sandica 

Välkommen som ny forummedlem. 

Jag tror jag vet vad som spökar här. Det låter som att du testar att göra slutlönen redan nu, fast den anställde inte slutar förrän 3/10. Det är precis det som ger dig dessa konstiga värden på dagarna.

Anledningen är att programmet alltid räknar ut intjänade dagar fram till dagens datum, inte fram till det datum den anställde faktiskt slutar. Så när du kör beräkningen i förväg blir det fel siffror på semesterdagarna, särskilt eftersom ni har innevarande år som modell för semestern.

Det andra du behöver ha koll på: har den anställde tagit ut fler dagar än hen hunnit tjäna in, så att det blir minus i intjänade dagar, drar programmet inte av det automatiskt från slutlönen. Det blir i så fall något du måste dra av manuellt själv, om du vill att det ska synas i slutlönen.

Mitt bästa råd är att vänta med att skapa slutlönen tills efter 3/10, när anställningen faktiskt är avslutad. Då räknar programmet på rätt datum och du undviker just den här typen av felvärden.

Jag kan inte utifrån det du skrivit se exakt hur underlaget ligger hos er, för det skulle vi behöva titta på tillsammans i programmet. Behöver du mer hjälp får du gärna höra av dig till oss på 0470-70 60 00 men då efter den 3/10 och så går vi igenom det tillsammans. 

Ha en fin eftermiddag!