hej!
En anställd ska få tre dagar extra semester enbart detta året, hur gör jag det? Har försökt ändra under flik fem, betalda semesterdagar och ökat dem till 28 men det går inte, siffran hoppas bara tillbaka till 25 när jag sparar. Hur gör jag?
Du måste också ändra semesterrätten, till 28 i det här fallet. För att det inte ska ligga kvar nästa semesterår kan du som påminnelse skriva en kommentar på den anställde.
AnnSofie
Hej,
Hakar på den här (gamla) tråden.
I mitt företag får man som en engångshändelse fem extra semesterdagar det år man har varit anställd fem år. Jag har tidigare löst detta genom att öka semesterrätten med fem dagar innan semesterårsavslut gjorts för det föregående året och sedan återställt/minskat med fem dagar innan nästkommande års semesteravslut.
Som jag funderar nu så innebär det kanske att personen tjänar in fem dagar även under det år som semesterrätten är höjd och det är inte avsikten. Jag skulle egentligen bara vilja höja antalet betalda dagar. Om det blir en oönskad effekt, kan man lägga till fem semesterdagar på annat sätt, exempelvis via en justeringslöneart?
mvh,
stabo
Hej @stabo_
Om du höjer semesterrätten med fem dagar kommer personen också att tjäna in fler dagar under intjänandeåret, eftersom intjänandet baseras på den aktuella semesterrätten. Det innebär alltså att man får en oavsiktlig effekt om tanken bara är att ge fem extra dagar som en engångsförmån.
Justeringslönearter används för att påverka underlaget inför kommande semesterårsberäkning och funkar inte för att lägga till extra betalda semesterdagar.
Ett alternativ kan i stället vara att ge dagarna som betald ledighet via en särskild löneart eller annan överenskommen ledighet, så att det inte påverkar semesterberäkningen eller intjänandet framåt. Då får personen motsvarande ledighet utan att semesterhanteringen påverkas. Jag hade nog gjort så, men stäm gärna av mot ert avtal så att lönearten du använder har rätt inställningar för vad den ska påverka.
Lycka till!
Hej @Tinna Gunnarsson ,
Tack för snabbt svar även om det, som jag misstänkte, tyvärr inte blir rätt att ändra semesterrätten (jag har gjort så tidigare och inser att de som berördes gick extra plus på detta).
Eftersom flera verkar vilja kunna göra som jag så vore jag tacksam om ni kan titta på möjligheten att enkelt kunna lägga till (och kanske dra ifrån) semesterdagar. utan att behöva ändra semesterrätten. Enklast vore om man bara kunde ändra antalet betalda (eller sparade) semesterdagar under flik 5 men det slår kanske på andra funktioner.
Tills vidare så väljer jag nog att mina anställda får använda "Förtroendetid" och notera att det är extra semester dag 1-5 i tidredovisningssystemet.
mvh,
stabo
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.